Låt oss se om vi tillsammans kan rangordna olika sparstrategier. Så renodlat som möjligt. Triggat av diskussion i en DA-tråd.
1 är bäst och xxxx är sämst
Listan:
Bästa sparstrategin i rangordning
Globala Indexfonder
Regionala indexfonder
Landsspecifika indexfonder
Allvädersportföljer (är väl egentligen en kombo men kan få vara ett eget val)
Räntefonder
Sparkonton (både bundna och rörliga)
Aktivt förvaltade fonder (Kan brytas ner om någon ser behov av det)
Kryptovalutor
Direktavkastningsportföljer (Kan brytas ner om någon ser behov av det)
Råvaror (t.ex. guld, skog osv)
Madrassen
All in Eurojackpot eller liknande
0röster
Jag lägger upp ett initialt röstningsförslag ovan baserat på vad jag tror och försöker moderera och ändra omröstningen beroende på den feedback som kommer in. In och rösta. Gärna med argumentation. Saknar ni något alternativ så säg till lägger jag till det allteftersom.
Oklart om jag gjorde rätt sorts röstning. Se det som ett test.
Edit: Röstningen verkar ju funka men lite trist att resultatet bara visar visar förslaget som leder. Kanske en moderator eller någon som gjort liknande förut kan komma med tips om hur man kan få fram hela den rangordnade listan?
Dum fråga: varför lägger du inte bara upp en omröstning istället?
Måste ju bli mycket smidigare än att du manuellt ska underhålla inlägget och försöka vikta hundra andra inlägg till den rangordningen…
Bästa sparstrategi beror på ens förutsättningar. Det går inte att peka ut en.
Däremot skulle man generellt kunna ranka vilka olika komponenter som kan höra hemma i en vettig portfölj.
Dvs globala aktiefonder, räntefonder, faktorfonder, guld/råvaru-fonder mm kan under ens förutsättningar vara vettiga inmixningar i ens portfölj. Och mycket annat bör helt enkelt undvikas (t ex aktiva fonder, fonder med höga avgifter, eller smala aktieurval gjorda på fel sätt).
Sedan är det inte alla som ska ha alla dessa tillgångsslag—för vissa är det rimligast med 100% aktier, för andra bara räntor.
Men, buffert på sparkonto och i KF har prio ett.
Globala indexfonder och månadssparande har prio två.
Lekhink med 1% Sverige aktier och en Eurojackpotrad har prio tre.
Dock skulle guld och råvarufonder kunna ligga i samma kategori som “smala aktieurval” respektive “aktiva fonder” och är inget man ska rekommendera noobs direkt.
För mig är frågan märkligt ställd. På forumet är vi ju ganska överens om att diversifiering är en bra ide, och att då ranka “renodlade” sparstrategier blir konstigt.
Att svara var därför enkelt. Den mest diversifierande strategin blir #1, och den minst diversifierande blir #12.
Egentligen vore det intressantare att skapa någon sorts matris där saker som syfte med sparande, ålder, förmögenhet, riskbenägenhet osv finns med som parametrar och sedan fylla den matrisen med exempelportföljer med procentuell viktning per resursslag.
Eftersom röstningen bara visar alternativet som ligger bäst till så roade jag mig med att sammanställa en komplett lista efter 27 röster. Jag multiplicerade antal svar per priosiffra och summerade. “Avstå ifrån”-alternativet räknade jag som 13p. Ju lägre totalsiffra desto bättre.
Eventuellt kan man läsa ut något av detta t.ex. hur troligt det är att man tar in det resursslaget i sin totala portfölj.
Globala Indexfonder (45)
Regionala indexfonder (115)
Räntefonder (124)
Allvädersportföljer (är väl egentligen en kombo men kan få vara ett eget val) (141)
Sparkonton (både bundna och rörliga) (178)
Landsspecifika indexfonder (182)
Direktavkastningsportföljer (Kan brytas ner om någon ser behov av det) (207)
Råvaror (t.ex. guld, skog osv) (222)
Aktivt förvaltade fonder (Kan brytas ner om någon ser behov av det) (254)