Spelar det någon roll vilken dag jag köper?

Jag sålde två fonder förr veckan för att omstrukturera i min portfölj en gång för alla. Nu har pengarna trillat in och jag ska till att investera ca 300 000 kr fördelat på två fonder. Nu till min fråga jag önskar svar på, bör jag investera dessa pengar en dag när fonderna gått sämre? Eller en dag när dem gått bättre?

Jag vet att man kan portionera ut en större summa och köpa pö om pö, tycker ni detta vore aktuellt nu när det handlar om pengar som nyss varit investerade på börsen och ska återinvesteras eller bör jag bara se till att köpa fonderna asap oavsett hur dem har gått idag?

Har svårt att fatta beslut kring detta så det blir istället att pengarna blir liggandes och jag vet inte om jag bör ta hänsyn till hur börsen har gått för dagen när jag ska investera dem eller om det bara är att köpa NU så att dem kommer in någon gång. Hoppas ni förstår min något förvirrande fråga, känner mig en aningens splittrad och skulle önska input från er hur ni skulle ha gjort.

Är du långsiktig dvs över 10 år så spelar det ingen roll när du köper. Jag skulle ha investerat allt på en gång. Känslomässigt kan det vara skönare att sprida ut det.

Kolla gärna denna tråd.

1 gillning

Jag kom att tänka på den här tråden från 2022:
https://rikatillsammans.se/forum/t/var-ska-jag-investera-mina-pengar-jag-har-x-kronor-och-ska-investera-vad-ska-jag-gora-tradar-pa-forumet

1 gillning

Nä in med pengarna på en gång. Fonder har dessutom sina bryttider så är svårt att tajma nedgångar som bara varar någon dag, eftersom man inte köper fonder i realtid.

1 gillning