Jag är inte ingenjör men har pluggat väldigt många ingenjörskurser på flera olika universitet. Och jag arbetar idag på ett välrenommerat universitet samt har bra koll på ingenjörers arbetsmarknad.
Förutom jobb och lön så tänker jag att man väl helt ska lära sig något när man pluggar? Där är min uppfattning att de universitet som endast utbildar högskoleingenjörer inte kan erbjuda samma nivå på utbildningen som de lite större lärosätena, med många civilingenjörsutbildningar. Så i första hand skulle jag välja ett av de som utbildar civilingenjörer (även om du skulle välja h-ing).
Sen är min gissning att inriktning spelar större roll än universitet, för de flesta. (Utomlands kan det säkert vara annorlunda). Men eftersom alla inriktningar inte finns överallt så går ort och inriktning lite hand-i-hand i många fall
Se till exempel denna länk när det gäller löneskillnader mellan olika inriktningar: Så skiljer lönen mellan ingenjörsinriktningarna - Ingenjören
Efter några år på arbetsmarknaden är det personliga förmågor så som strategisk förmåga och inte minst förmågan att hantera pressen från att ta mer ansvar som avgör hur det går för en på arbetsmarknaden. Jag vet många högskoleingenjörer som på kort tid fått bra chefstjänster och tjänar bättre än vad de flesta civilingenjörer kommer göra under sina karriärer. Jag känner också ett par briljanta civilingenjörer som står och stampar i lön av olika anledningar, trots att de är väldigt intelligenta. De saknar vissa andra förmågor, så som people-skills, vilka krävs i många yrken.
Så mina rekommendationer skulle vara:
- Välj ett universitet som utbildar civilingenjörer (även om du själv läser högskoleingenjör)
- Börja helst skapligt tidigt men var inte orolig över nåt enstaka år hit eller dit
- Välj inriktning efter intresse
- Engagera dig i annat. Ex. studentföreningar eller liknande. Gärna sommarjobb/extrajobb som har nån svag koppling till framtida arbetsmarknad. Det kommer utveckla dina övriga förmågor. bl.a. organisatoriska förmågor.