Spelmissbruk på börsen

Håller med till viss del men samtidigt är det enda som kan få en individ på rätt spår igen är att man själv vill förändra livet. Det kan ingen annan göra åt en annan människa. Lika som att vissa med jordens bästa förutsättningar kan trilla dit och bli beroende så kan någon med de sämsta förutsättningarna lyckas jättebra med sitt liv.

Jag också. Den är sannolikt skrämmande, det är det enda som är logiskt.

Eftersom hävstången vid vinst måste betalas av utställaren kan vi vara 100 % säkra på att merparten av de som gamblar i hävstångsprodukter är förlorare.

Det handlar inte bara om känslor utan om en felaktig självuppfattning att man är smartare än marknaden - många känner sig kallade, men få är inbjudna.

Ju snabbare man inser det, desto mer framgångsrik som medioker investerare blir man då ränta-på-ränta får byggas upp under längre tid.

1 gillning

Är det så sådana instrument är uppbyggda?

Skiljer det sig ifrån om man tar värdepapperskredit hos Avanza ?

Som jag har förstått det, ja. Säkert lite förenklat, men du köper en produkt vars utfall är beroende av hur en verklig tillgång utvecklas, t ex en aktie.

Samma upplägg som när du spelar på oddset i en fotbollsmatch. Fler kommer satsa fel så nettot av alla utfall blir vinst för spelbolaget. Och utställaren jobbar med statistik, som man vet funkar, versus den känslomässige investeraren/spelaren.

Avanzas kredit är uppbyggd på samma sätt som all låneverksamhet, kan resultera i kreditförluster - men är inte samma sak som produkterna vi pratar om här ovan.

Här tror jag du missförstått något. Om du t.ex tar turbo warranter som är det vanligaste hävstångsinstrumentet så går det i princip ut på att utställaren tar upp lån åt dig och köper underliggande för lån+insats. Om underliggande går mot knock-outnivå säljs tillgången, insatsen är förlorad och lånet betalas tillbaka. Om tillgången går i rätt riktning och du säljer så får du hela vinsten. I inget av fallen har utställaren förlorat pengar (utan har tjänat spread och räntepålägg, samt sannolikt delar av den så kallade risk-premien om warranten knockats)

2 gillningar

Det här sticker ut för mig. Du ska inte behöva vara ensam. Du har redan börjat berätta. Hur tog hon emot det?

Tänkte mest säg att du inte är ensam här om att ha gjort misstag. Jag trodde själv jag hade hittat guld men de visade sig vara en omvänd raket. Många år sedan nu, men mitt konto är än idag några hundra tusen i minusresultat. Jag började dock om igen (sparade på vanligt räntekonto) köpte min bostad kontant och började för 2 år sedan investera igen i indexfonder. Måste erkänna att det är lite tråkigt och kolla historiken på livstid mot säg 2 år där jag iaf är ganska bra plus. Funderade på att starta nytt men tänker att jag kommer fira den dagen jag ligger ± 0 i vinst :wink:

Tyvärr gäller ofta det omvända för börsen, att det inte hjälper att vara aktiv på börsen ( för de flesta). Istället gäller de omvända att tråkig, passiv, oinloggad.

Nu spelar jag inte så mycket om pengar (eller ja jag gjorde förr / Poker) dock för mig handlade mest om att jag alltid varit bra på spel och därför fortsatte jag (Även gått + på poker).

Men jag la faktiskt ner allt vad spel heter för 2 år sedan satsade på att läsa upp HP, tänkte komma in på Psykolog, vilket jag gjort, fick tillräckligt för att kunna läsa till läkare men tänker mest att jag läser till exakt det jag vill göra istället. Efter att jag la ner spelet så fick jag så mycket tid över till allt annat men man blir ju också lite betänksam. Jag kan naturligtvis inte ändra på något men jag kan välja att göra något bättre framåt och faktiskt leva de liv jag vill leva. För mig en så länge känns allt 100 % rätt och det är en känsla jag nog aldrig har haft innan. Känner mig mer levande idag och som att jag hittat tillbaka till mig själv, till den där nyfikna ungen som ville veta hur allt fungerar.

Så vad du en gör så fortsätt kämpa, inse dina misstag och våga leva istället, tänk positivt och tänk på hur du vill leva i framtiden och vilket liv det är du vill skapa, men glöm inte av att leva här och nu! :slight_smile:

5 gillningar

Har inte berättat :pleading_face:

1 gillning

Tusen tack för de fina orden!

Grym du är som vänt på steken så som du gjort, väldigt imponerande :raising_hands:

Uppdatering, nytt ISK skapat. Har bett om att avsluta mitt gamla men har dolt det så länge, är sån lättnad i själen att gå in på avanza och det inte är blodrött allting.

Så här ser det ut om jag loggar in nu, och andra bilden är hur det såg ut när mitt originalkonto är med i spelet också.

1 gillning

Snälla pröva. Du ska inte vara ensam i det här. Du har säkert massa skam och katastroftankar, men du måste pröva de tankarna mot verkligheten.

4 gillningar

Shit! Sökte du på “Turbo” och köpte allt?

Blir glad av att se din nya portfölj, grattis fortsätt så!

Dela med dig till dina närstående, ofta får man mer stöd än man tror och ibland från den man förväntar sig det av minst.

Känner själv igen mig att det är mycket enklare att vara öppen på t ex ett anonymt forum som detta men nästa steg är att själv kliva fram i ljuset och ta ansvar för vad du gjort. Vet att det kan kännas oöverstigligt men det gör det också att kliva ut genom dörren på ett flygplan 4000m upp i luften.

Våga berätta Felix, den som vågar vinner :heart:

2 gillningar

Tack för de fina orden :blush:

Tror det är otroligt viktigt att du berättar för frun och går i terapi. Detta är en sjukdom precis som alkolism. Man bör inte ha sprit hemma då och du bör inte vara på en plattform som man kan spela på. Som minimum skulle jag säga byt till lysa/Opti där det inte finns dessa möjligheter. Eller bästa vore om din fru startar ett konto i ditt namn med direktiv hur mkt du vill investera och inom vad. Sedan får hon avgöra om något ska ändras så inte detta görs en fredagkväll eller när impulsen nu blir för stark.

Är en otrolig setback om du sparar klokt i 1-3 år för att sedan ha en dålig vecka och spela bort allt du kämpat ihop.

Förklara för din fru att du har en sjukdom och behöver hjälp. Det du gör nu är att likställa med att ha cancer och dölja det samtidigt som du försöker bota dig själv i källaren.

Starkt av dig att berätta här som första steg!

3 gillningar

Sant, har inte tänkt på det så hårt och ärligt innan. Tänkte att det går bra nu, men som du säger räcker det med en tråkig onsdag och det kan vara kört.

Är det ett missbruk även om man tjänar pengar på det?

Har reflekterat över hur mkt tid man fokuserar på “marknaden” för att förstå och att hänga med.

Å andra sidan är det det mest lönsamma jag kan lägga min tid på. Arbetsinkomsten bleknar i jämförelse och jag slår index.

Så på sätt och vis är ett vanligt jobb ett missbruk av tid.

Ja.

Mår man dåligt av sitt beteende, att det påverkar ens vardag och liv negativt, att man önskar att man kunde fokusera på annat, men inte kan det, fast man vill. Är missbruk.

Som tur är så finns det vägar ut om man väljer att be om hjälp.

7 gillningar

Oerhört konstig kommentar.

Om du tror du har ett missbruk, så har du antagligen det.

Om du inte tror det, och du tjänar pengar på det och aldrig reflekterat över det som negativt, vad ger kommentaren till den här tråden? :slight_smile:

7 gillningar

En liten uppdatering, avanza är för mig helt ointressant nu, jag har snöat in mig på lite olika mobilspel som tagit min beroendepersonlighets fokus. Men känns jättebra att ha ett tråkigt och långsamt sparande :raising_hands:

Slog den genomsnittliga avanzianen för oktober, det är väldigt långt ifrån vad jag gjort tidigare. Kan ha gjort det någon månad men då har det följts upp av stora förluster månaden efter.

Tack för peppen! Har fortfarande inte berättat för någon irl men det känns som att jag är på rätt väg nu igen och kanske vågar det när jag känner att jag inte skäms lika mycket längre

11 gillningar