Spiltan invest eller svensk indexfond?

Hej.

Väldigt ny här på forumet och ny på sparande när det gäller fonder. Jag har tänkt att jag ska sätta ihop min första fondportfölj och jag tänker att jag ska ha.

80% Avanza Global

10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A

vad tycker ni om det här? Bör jag ändra något? Bör jag byta ut spiltan mot en svensk Index fond?

Alla råd uppskattas!

Hej och välkommen!
Det där är en superbra portfölj oavsett vilket av alternativen du väljer.
Personligen hade jag hellre valt en bredare indexfond i stället för Spiltan.
Tex Plus allabolag Sverige

Förstår dock att Spiltan är lockande med låg avgift och sin historik.
Har själv en liten del i den.

1 gillning

Okej tack!

Avanza global. 75% usa varav minst 1/3 m7. Jag är lite skeptisk mot den här fonden.

2 gillningar

Kör hälften i Spiltans fond och hälften i indexfond, du behöver inte välja :+1:

1 gillning

Ingen större skillnad oavsett vilken global indexfond han väljer. Det är ju så index ser ut.

1 gillning

En bred indexfond europa + indexfond emerging markets ( indien,kina, sydkorea mfl) + en usa fond (max 10% m7 och hellst inge tesla, meta,apple)

2 gillningar

Du menar att utesluta USA helt?!

1 gillning

Du har uppenbarligen missuppfattat hur ett marknadsviktat index fungerar.

I dagsläget är den amerikanska börsen störst och har en andel på 60-70% beroende på vilket index man kollar på.

Om den amerikanska börsen minskar i värde så ökar den övriga världens andel. Globala index representerar alltså hur marknaden ser ut på riktigt och den ändras med tiden. Exempelvis hade Japan en väldigt stor andel förr men är mindre idag.

Se historisk karta

5 gillningar

Ändrade mig i den frågan

1 gillning

Självklart har jag koll på den saken.

Framväxten väldigt många globala indexfonder de senaste 10-15 åren som placerat utifrån denna princip har inte gett fondförvaltare nåt annat val än köpa väldigt mycket usa aktier och byggt upp en enorm efterfrågan på främst m7 aktierna men även andra usa aktier. jag vill påstå att dessa indexfonder spätt på värderingen av vissa amerikanska aktier inte så lite faktiskt.

Usa har 15% av världshandeln, kina 12% och europa 11%

Jag har ett lite annat synsätt när jag placerar än indexfondsförvaltarna

1 gillning