Starkare krona förödande för portföljen?

Om kronan stärks (eller USD försvagas) efter alla dessa år av kräftgång skulle inte det drabba oss investerare dubbelt negativt genom:

• Svenska ftg som exporterar får pressade marginaler/lägre vinster/utdelningar/högre lokala kostnader.
  • Utländska bolag i portföljen blir mindre värda i sek/utdelningar mindre värda.
  • Indexfonder med stor exponering mot USD/globala bolag bör väll sjunka i värde räknat i sek.

Visserligen billigare att shoppa utomlands med starkare krona men känns som en stor global portfölj skulle ta mycket stryk för den svenska investeraren om kronan stärks till nivåer vi hade för en 10-15 år sedan. Har jag missat något? Hur hedgar man sig mot detta? Sitta på räntefonder/cash? Investera i ftg som har noll kostnads/intäktsexponering mot utlandet? Hur tänker ni kring ett scenario där kronan stärks, har ni med det i er riskanalys?

Frågan känns för begränsad och ensidig för att tas på allvar riktigt. Att tänka sig att svenska kronan går upp mot dollarn, allt annat lika, är förstås möjligt. Dock finns många fler risker med i bilden vilket gör frågan svår att hantera. Att köpa guld eller krypto är rimligen de mest aktuella strategierna.

Återkommande orosmoln som jag tycker Småspararguiden benar ut bra. Från 2023

https://www.smaspararguiden.se/jour/skall-man-vara-orolig-for-valutarisken-i-globalfonden/

2 gillningar

Mycket intressant läsning, speciellt att svenska bankaktier kan vara en hedge mot ev framtida stark krona. Tror jag tar en lite större position där som hedge. Har på känn att dollarn kan rasa från dagens nivåer men vem vet kanske kostar USD 15-16 kr om ett år.

1 gillning