Stärkt skydd på Swedbank - Behov av fysiskt ID?

Ja, jag förstod inte varför inte fungerade dosen fastän fanns en länk på Nordeas hemsida Då ringde jag kundtjänsten 2023. Det är kanske jag ska fråga igen.

Går inte, endast pass och nationellt id-kort har chip i sig för NFC-kommunikationen, och då måste man vara medborgare.

@HenrikP min fru lyckades efter flera månaders bråk få till det med Skandia. Hon fick en blankett skickad till sig som hon fick fylla i samt scanna in sitt id-kort på, skriva ut och skicka in med post :see_no_evil: Då tog de bort verifieringen i några dagar, så att det gick att hämta BankID på gamla sättet.

1 gillning

Nuförtiden är mobilnummer är en viktig verktyg för att spåra/bekräfta människors identitet t.ex. kontantkort måste registrera…Vad tror du länderna som inte har BankID, hur bankerna bekräfter kunder identitet och får de hanterar olika bankärende? FaceID?

Intressant. Vi gjorde en liknande procedur hos Danske Bank, som hävdade att det skulle gå utan pass/nationellt id-kort, men när det väl kom till att aktivera bank-id efter alla blanketter och inskannat id-kort m.m. så gick det ändå inte. Banken ursäktade för att deras kundtjänst gett felaktig information i flera månader men kunde ingenting göra så vi fick byta bank. Länsförsäkringar gav tveksamma/motstridiga svar så de struntade vi i att ens försöka med. Detsamma med flera andra banker. Handelsbanken de enda som åtminstone här, av de vi frågade, gav 100% säkra svar att det inte var några problem.

De innehåller en e-legitimation från AB Svenska Pass men den kan användas på väldigt få ställen, skatteverket är en av dem. Den kan inte användas för att styrka sin identitet för BankID via NFC.

1 gillning