Tusen tack och fin hemsida på underbar plats Hunnebostrand. ![]()
Jag byggde en egen hemsida i Wordpress med deras ”sidbyggare”.
Absolut inget speciellt men ser ok ut, har ett kontakt formulär och fungerar även bra i mobilen. Jobbar inom IT men inte alls som webbutvecklare.
Den mesta tiden la jag på att skissa sidan i PowerPoint för att få rätt på texter och budskap så börja där är ett bra tips från flera i tråden.
Tog offert från ett proffs och fick att det skulle kosta i runda slängar 50k ex moms att få sidan byggd.
För mig är hemsidan inte viktig så länge jag får kunder genom kontakter men som företagare tycker jag det är viktigt att lära sig marknadsföring.
Ju mer jag tänker på det så känns detta som det bästa alternativet initialt. Jag har tidigare byggt en webbsida med hjälp av Drupal så jag är ändå hyfsat insatt. Jag har börjat skissa på en hemsida med hjälp av powerpoint vilket gör att jag får en klarare bild för mig själv.
Den stora biten nu är att utveckla idén än mer och hur jag ska få ihop affären. Så jag vill nu hitta någon lämplig person att bolla affärsidén med som jag kan lita på och som kan ge konstruktiv feedback och komma med råd.
Jag använde ChatGPT för att fila på vissa texter som jag sedan gjorde om för att passa mitt budskap. Det sparade mycket tid framförallt för att komma förbi ”writers block”. Dvs AI:n gav mig idéer hur jag skulle kunna skriva sedan var jag igång.
Jag hade också delar på sidan jag ville styla med CSS där fick jag hjälp av ChatGPT med små kodsnuttar som sparade mycket tid.
Samma sak med hur man gör för att få en egen domän www adress, där gjorde ChatGPT att jag sparade tid.
Allt som allt kanske det tog 40h arbete från start till hemsida. Utan hjälp av AI:n gissar jag på det dubbla.
Analys på den marknad för om det finns någon som letar efter din tjänst? Är kanske det viktigaste innan en hemaida tillkommer.
Det finns massor med andra kanaler så är det en hemsida eller tiktok dina kunder letar?
Yes. Det är en väldigt klok fråga och jag gör detta parallellt alltså undersöker marknaden. Jag tror hemsidan kommer vara väldigt väsentlig men jag kommer att reda i detta. Jag kommer också bolla min idé med en person som är företagare och som jag har förtroende för framöver. Tack Michael
Absolut. ChatGPT kan vara en bra vän för att slipa på texter. jag har bland annat använt chat GPT för att slipa på min hisspitch ![]()
Här kommer lite tips från mig gällande webbutveckling.
Junior utvecklare som vill jobba på en portfolio kommer högst troligt inte ge önskat resultat. Jag har jobbat med en junior utvecklare som var fantastiskt duktig / naturbegåvning. De flesta behöver dock mycket vägvisning. De som är duktiga får jobb direkt med bra ingångslön.
Personligen hade jag satsat på en utvecklare med lite mer erfarenhet, då kommer det också kosta. En dålig kodbas är svår att underhålla och vidareutveckla. Kan kosta 10x mer framöver att lägga till nya funktioner. Dålig kod kan kosta mer i drift.
Lyckas du med din tjänst/produkt kommer även ökad trafik skapa eventuella problem. Ett högre timpris behöver inte nödvändigtvis betyda att slutprodukten blir dyrare.
Det sagt du kan absolut använda nocode alternativ eller junior utvecklare för att bygga en relativt statisk webbsida för att marknadsföra dig själv till en början ![]()
Undvik Nocode alternativ till seriösa produkter! Du bygger in dig i ett beroende av en tredjepart.
Du kan även höra av dig om du behöver hjälp med digital marknadsföring och webbdesign eller analys ![]()