Stats- och/eller ränteobligationer

Hej,
Har på senaste fått lite videos till mig på ‘‘ekonomi-gurus’’ som pratat om banker, inflation och investeringar i dagens läge. Efter att ha sett och lyssnat en del har jag fått nys om någonting som är helt nytt för mig, stats- och ränteobligationer. Vad jag förstår så fungerar det som ett räntesparkonto hos banken där man ‘‘låser in’’ sina pengar en viss till för att sedan få tillbaka pengarna + ränta.
Är det någon kunnig och vänlig själ som på ett enkelt sätt vill förklara hur detta fungerar och hur man som privatperson kan ta del av detta? Är stats- och ränteobligationer bara tillgängliga i USA för amerikaner eller har svenska riksbanken ett liknande system för svenska medborgare?
Tack på förhand!

Stats- och företagsobligationer är typiskt svårt att investera i direkt för privatpersoner/småsparare då det är stora belopp som krävs för att få köpa en minsta möjliga post. T.ex 1 miljon för svenska statsobligationer https://www.swedbank.se/foretag/spara-och-placera/aktier-rantor-och-andra-placeringar/ranteplaceringar/statsobligationer.html. Av den anledningen så blir det via räntefonder som man exponerar sig mot detta tillgångsslag.

Det är dessutom viktigt att inse att det är något helt annat än en vanligt sparkonto som har insättningsgaranti. Obligationer är investeringar som kan förlora i värde, t.ex om marknadspriset sjunker under löptiden pga höjda räntor och du måste sälja, men också att företaget kan gå i konurs eller att staten (kanske inte Sverige, men Argentina, Grekland, Ryssland,…) ställer in betalningarna, och att obligationerna då blir värdelösa i värsta fall.

1 gillning