Svenska statsobligationer

Om man vill flytta en miljon sparade kronor från en indexfonder till någonting “säkrare”… (Pengarna behöver alltså inte växa så mycket mer men det är ju fint om de inte sjunker i värde.)
Bankkonto med fastränta tänker jag då. Men jag har också via trådar här försökt förstå för- och nackdelar med räntefonder, och där såg jag någon förespråka svenska statsobligationer. Kan det vara något att satsa på istället för t ex räntefonder, om man nu har den miljon man tycks behöva lägga in? Det finns annan buffert.

1 gillning

Ingen som har någon tanke om detta?

Statsobligationer ger väl idag runt 2,5-3 procent beroende på löptid. Om jag minns rätt är minimibeloppet så högt som 1 miljon.

Jag föredrar ett högräntekonto med statlig insättargaranti i en nishbank.

1 gillning

Jag skulle också säga fasträntekonto eftersom det är ”artificiella statsobligationer”. Man lånar i praktiken ut mer riskfyllt än via statsobligationer, men staten ger en ju insättningsgaranti så det är i princip samma sak.

Statsobligationer är mer till för institutionella investerare som inte kan nyttja den förmånliga insättningsgarantin på de beloppen.

Tack. Så statens kaka är liten men säker är inte bättre, med andra ord.

Så det jag har läst här på forumet där detta rekommenderades antar jag är i förhållande till räntefonder, kanske?

Ja, det skulle jag tro.

Den eventuella fördelen kontra räntefonder är att man inte kan gå minus i obligationer. Medan räntefonder hela tiden omsätter nya papper och reagerar på marknadsräntornas rörelser. Det kan vara både bra och dåligt.

Statsobligationer är det inget fel med i sig men fasträntekonton är i praktiken samma sak för oss vanliga dödliga :slight_smile: Så länge det finns insättningsgaranti.

Om du inte sitter med några 100 miljoner så att det blir krångligt att öppna nya sparkonton så ser jag verkligen inte varför en normal privatsparare, som sannolikt inte vill spekulera i obligationer, skulle vara betjänt av statsobligationer.

Om det handlar om 5 miljoner så är det ju inte hela världen att spendera någon timma på att öppna 5 konton om man är nervös över insättningsgarantibegränsning på svenska storbanker.

1 gillning