Vi kan nog stryka “ganska” ovan.
Jag ligger på ca 40% idag.
(Då är en fjärdedel Spiltan investmentbolag, som jag ser lite som min lekhink.)
Vi kan nog stryka “ganska” ovan.
Jag ligger på ca 40% idag.
(Då är en fjärdedel Spiltan investmentbolag, som jag ser lite som min lekhink.)
Jag tänker ungefär lika. Ombalanserade från 20 till ca 35 procent Sverige. Kommer låta det vara kvar i den fördelningen tills vidare…![]()
Jag kör ungefär 60 Global/40SE sedan ett bra tag, faktiskt innan denna tråden startade.
Svenska börsen må vara liten i en global ekonomi, men det tar ett tag innan jag köpt den ![]()
Vet någon här vart man kan hitta aktuella CAPE-siffror för svenska börsen? Lyckas inte hitta något tillförlitligt via google.
Här kan du hitta
Vad har vi för status här? Hur går det för de som ökat home bias?
Sådär sen ATH på svenska börsen i slutet av 2021.
Ännu värre för mig då min homebias ligger huvudsakligen i småbolag
Men förhoppningen för egen del är snarare om överavkastning på 5-10+ år och inte enbart några få år.
Stockholmsbörsen har otroligt låga p/e13.
USA-börsen otroligt höga p/e 27.
Jag tror det är upplagt för att Stockholmsbörsen små bolag ska börja överprestera globalfonder när räntorna börjar gå ned.
Så har jag i varje fall positionerat mig.
Vi får se
![]()
Ligger på 100% Sverige och ligger fortfarande bättre än globalt index på ett års sikt när jag köpte in mig.
Men med tanke på dollarn och amerikanska börsen sedan Trumps vinst lär jag hamna efter snart. Hur länge det varar kan ingen svara på, men jag kommer inte byta strategi.
brände mig rejält på småbolagen, men bytte över till globalfonder och de har ju stigit.
Spännande satsning! Kan gilla det. Jag fegar med 100% globalt.
50% sverige här, spännade vi får se hur detta slutar, lite spänd är man jue just nu i denna sekund
Nu börjar vi nå djupare (relativ) värde i Sverige än för ett år sedan när diskussionen frodades.
Jag har kört med 10% home bias senaste året men överväger att öka. Värderingar ska ju i teorin inte spela någon roll för investeringsbeslut på börsen…
Men nog fasen är Stockholm provocerande billigt när man dessutom räknar in vår svaga valuta. Hade SEK varit starkare hade det varit mer förståeligt.
Jag har successivt ökat från cirka 20% home bias till nu ca 60%.
Att sälja med dollar på 11 kronor och euro nästan 12 och köpa en av världens bäst avkastande börser till p/e 12 känns som en no brainer, speciellt när ens framtida utgifter är i SEK.
Vi är så räntekänsliga i Sverige att småbolagens vinster och hushållens konsumtion tryckts ihop till en fjäder när räntorna gått upp.
Jag har positionerat mig för att denna fjäder ska studsa upp när räntorna kommer ned.
När ekonomerna och analytikerna börjar ropa köp så är det redan försent.
Det gick kalasfint det första året ungefär (jag växlade över i mitten av september 2023 till ca 35% Sverige) men de senaste två månaderna är sämre. Dock ligger jag kvar och väntar på att Svensson ska börja shoppa loss. ![]()
50% Sverige nu i huvudportföljen ![]()
100% AMF Småbolag i tjänstepensionen sedan något år tillbaka.
Jag växlade till mer usd, avanza global för ett par veckor sen.
För lite kontext i inlägget så man slipper klicka på alla länkar:
Nasdaqs avkastning har korrelerat väl med förändringen av amerikanskt handelsunderskott.