Stöd till dottern med npf-diagnos

Jag har en dotter med en autismspektrumdiagnos. Hon är vansinnigt smart (lyssna gärna på vår podd Somochomasperger) men har svårt att hålla i sina pengar. Det saknas både i impulskontroll och konsekvenstänk. Hon tänker rätt i början av månaden men sen spårar det i alla fall.
Har ni tips på stöd och hur man kan hjälpa henne?

Står ju inget om ålder men en tanke är att dela upp pengarna som hon får göra åt i form av veckopeng. Blir ju inte så allvarligt om en veckas pengar spårar ur då de finns en ny chans att göra rätt nästa vecka.

Jag haft/har liknande problem i samband med en annan diagnos… möjligen lindrigare. NPF-er finns i många graderingar och ingen diagnos är precis lika med andra. Men det vet du redan. :slight_smile:

Vad som fungerade och fortfarande fungerar(!) för mig är följande:

• Fixa hela privatekonomin direkt på lönedagen (när man är som klokast).
  • Lämna kvar ett visst fast belopp på lönekontot som borde räcka till resten av månaden och sedan lite till.
  • Se till att ordna (eller fylla på) en begränsad mini-buffert på ett annat konto hos banken som ska ta första smällen vid impulsköp (i mitt fall endast 1000 kr)
  • Flytta resten (och alltså det mesta av alla pengar) direkt bort till ett investeringskonto. Då blir de svårtillgängliga, måsta först säljas av och det kommer ta minst några dagar för att få löss belopp.
  • Minska kreditlimiten på kreditkortet ordentligt eller låter helt bli ett skaffa ett.

Hela meningen med detta är att medvetet ha några bromssystem på plats när impulsbehov uppstår. Dessa träder i kraft i en fast ordning. För varje broms skapas en ny moment och borde det kännas jobbigare och tvingas man ta en en välbehövlig funderare. Samtidigt blir det också verkligen svårare att snabbt få tag i ökande summor… inte olikt 4-hinkar-modellen fast på månadspengnivå.

Jag har ingen aning om dessa tips kan hjälpa och är relevant för din dotter pga av ålder/livsfas/diagnos osv… men kanske kan ni (och framförallt dottern själv) införa att system som bygger på samma grund. Aldrig för tidigt att börja med detta annars kan det lätt spåra ur och kan det bli stora konsekvenser.

4 gillningar

Beroende på ålder så kan jag rekommendera att man lägger vardagsekonomin utanför det ordinariekontot. Dvs har automatiska betalningar etc som betalar allt det väsentliga, sedan så har man ett vardagskonto för löpande utgifter som fylls på med annan periodicitet. Man kan ju tex tänka sig att man fördelar ut “spenderpengarna” på flera stående överföringar som kommer in varannan eller varje vecka. Speciellt nu när man handlar så mycket online så fungerar ju det. I USA har jag bekanta som använder kuvertsystemet med kontanter i liknande situationer, men ska man handla mycket online / kortbetalningar så fungerar ju inte det.

Jag tycker att Nordea har en bra funktion i sin Wallet-app där man får en summering av hur mycket man har lagt på olika kategorier.

Ni borde kunna få hjälp via Habiliteringen (beroende på vilken specifik diagnos hon har förstås).

Väldigt likt mitt system! :grin: - jag har adhd. Fungerar jättebra! Särskilt med att undvika kreditkort (dum och dyr läxa) och att ha en liten lättillgänglig buffert för att ha till impulsköp och oväntade kostnader i vardagen. Medicin, lunch, månadskort på lokaltrafiken och annat jag ibland glömmer bort :roll_eyes:

Jag försöker låta bli impulsköp, ett trick är att vänta ett par dagar för att se om jag fortfarande vill ha det. jag har också en lite fånig ”belöning” för de dagar jag inte köper något, för då över 30 kr den dagen som ett extra sparande.

2 gillningar

För sonen på 13 år som har autism och IF har vi inte börjat med att han får hantera egna pengar ännu då han haft så dålig koll på siffror. Nu har han bra koll på värden upp till kanske 50. Men vi har pratat mycket ekonomi på hans nivå. Att man inte kan köpa ostbågar och glass varje dag. Att 50 kr för ett litet paket jordgubbar är dyrt. Att vi föräldrar jobbar för att kunna köpa mat, betala för boende och kläder. Är på gång med att skaffa konto och kort till honom där han ska få veckopeng. En månad är för långt tidsintervall för honom.

Kan ni hjälpa till att dela upp pengarna i fyra kuvert eller konton som ska räcka en vecka var? Eller se till att allt viktigt är betalt precis när pengarna kommit in? Jag hade en kompis som köpte all basmat för hela månaden. Då går det bra att leva utan pengar i några veckor om de tagit slut. (och man slipper leva på havregrynsgröt som jag fick göra!)

3 gillningar

Vad bra! En tjej på en föreläsning som jag var på sa något lika klokt. Om hon såg ett par otroligt läckra skor i ett butiksfönster brukade hon ta en bra funderare innan köpet. Behöver jag verkligen skorna eller inte? Antingen köpte hon då… eller så överförda hon istället exakt samma belopp till sitt sparkonto. På så sett fick hon lite belöning och lyckokänsla fast hon inte köpt.

Dina 30kr som belöning för att inte köpa på en dag verkar mycket mer rimligt och genomförbart!

I mitt fall blir det ändå bäst att ta bort hela möjligheten att göra impulsköp och spara alla mina pengar i förväg. Vissa månaden skulle jag inte ha råd att belöna mig själv och ha för tok för många skor på hyllan vid månadens slut. :slight_smile:

1 gillning

:grin: jag fattar precis. Man får prova sig fram till vad som fungerar!

Liten lyckokänsla blir det av den där lilla överföringen. Men en större lycka när summan växt lite! De pengarna ”får” jag använda till något större och mer genomtänkt inköp.

Hej ja det hoppas jag också. Hon har flyttat några gånger så det har inte blivit så stadiga kontakter.

1 gillning