Stoppa tillbaka räntor i portföljen

Hej

Med anledning av nollräntan har jag tidigare rationaliserat bort räntedelen av min portfölj, frågan är om nu inte vore ett bra läge att hyvla lite av globalfonden och stoppa tillbaka 10% amf räntefond mix, till exempel. Hur tänker ni kring det, är räntor hett igen eller är jag för tidig?

Svårt att svara på men jag personligen har alltid en del allokerat till räntor i mina portföljer. Mest för att justera portföljens totala risk och volatilitet samt ökad diversifiering.

Jag tänker väl annars att - lite beroende på ens strategi - så är nu räntor ett bra tillfälle att ombalansera till lite högre risk. Dvs sälja räntor för att köpa aktier. Men det beror på ens risktolerans och mål med sparandet så klart.

Anledningen till att lång ränta finns i Rikatillsammans portföljen, trots att de faller brutalt när inflation höjer räntorna, är att när det blir lågkonjunktur och räntorna sänks igen då kommer de stiga kraftigt redan innan börsen stiger.

Men det kan kännas brutalt jobbigt att köpa lång ränta nu om de inte vänder upp föränn om 2 år.

Men att varje månad köpa lite, lite, lite mer ränta trots att placeringarna går ned kan vara bra långsiktigt.

Jag köper mer varje vecka i mina bra tillgångar, men bara för 0,3% av portföljens värde. Jättelite.

För går börsen ned 2 år till, då är klantigt att göra av med alla cash nu.

Det är rimligt att fortsätta att månadsspara, men betydligt mer spekulativt att gå in och köpa för högre summor.