Stor skillnad mellan index och fonden

Hej,

Har följt RT under flera år och använder mig av LF global index fond. Nu ser jag att MSCI world index ligger kring 9% men fonden på 1,2% Ytd i år. Är det så stor valuta effekt eller vad beror detta på?

1 gillning

Som du är inne på är en stor del av förklaringen att MSCI World Index och LF Global Index mäts i olika valutor. Utvecklingen för LF anges i SEK och MSCI World Index anges oftast i USD.

3 gillningar

Det är för att det är två olika mått.

Den ena är indexet i USD och andra är fondrn i SEK.

Mäter du fonden i USD procent så får du samma. Du har helt enkelt fått indexets avkastning i USD procent och samma avkastning i SEK procent.

4 gillningar

Som postarna ovan är inne på så jämför du med ett index i fel valuta. Tyvärr finns inte omräknade index till SEK på varken Avanza eller Nordnet, vad jag vet, så man får jämföra med en fond som följer indexet i stället. Eftersom du redan har en fond, så kan du lika gärna titta på din fond direkt.

Om din frågeställning är hur väl fonden följer indexet, så finns det ett mätmått som heter “tracking error” som du kan använda för det. För indexfonder brukar tracking error vara väldigt lågt, dvs de följer sitt index väl.

Du kan se här att tracking error för 3 år är 0.09%:

Länsförsäkringar global följer inte exakt MSCI World, utan har gjort ett eget ESG-index som heter “MSCI WORLD ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index” och det är det man ser tracking error mot.

3 gillningar