Stor slant på banken

För att blotta min finansiella okunskap så ska villigt erkänna att jag idag har en alldeles för stor slant liggandes på banken.
Tar därför tacksamt emot förslag på hur man hanterar ett miljonbelopp i dagens skenande inflation …

För att få vettiga svar (hitta lagom balans mellan risk/avkastningschans) här behöver du komplettera med lite info.
Vad är pengarnas syfte? (När ska de användas och till vad)
Hur viktiga är pengarna för dig? ( risken att investeringen ligger på mkt minus när du ska använda pengarna)

Jag har nyss fyllt 60 så syftet är pension. Så pengarna är viktiga. Jag planerar dock att jobba till 65.

Lite knivigt läge. Om pengarna är tänkta att fylla ut en mager (?) pension, eller för den delen ge extra guldkant, kan man fundera hur länge de ska räcka. Hur länge orkar man sätta sprätt på pengar? Tankar om att lämna arv efter sig eller Die with zero?
Ploppar man in som jag tolkar dina förutsättningar i Lysa så föreslås 58% aktier. Oklart dock om din riskaptit är så hög. Ett test på Opti (jag chansar på en del uppgifter) ger också förslag om ca 50% aktier.
Lysa är en bra tjänst som ofta rekommenderas för den som inte har stort intresse av placeringar. Är aktieandelen låg blir det möjligen onödigt dyrt. Fördelen är den extrema enkelheten.
Som billigare alternativ kan man på exv Avanza/Nordnet i en ISK köpa en bred, billig (mindre än 0,4% årsavgift) globalfond (exempel finns rikligt på bloggen, läs gärna ”börja här”-avsnitten) i lagom mängd, kombinerad med räntekonto med ränta på riktigt (ofta låsta på ett år). Det svåra här blir vad som är ”lagom”. En tumregel som ofta lyfts fram är att för varje år det dröjer till uttag kan man ha 10% aktier. Sen ska du ju inte används allt på pensionsdagen utan i genomsnitt efter fler år än så. Men återigen tänker jag på att du beskriver pengarna som ”viktiga”, vilket signalerar försiktighet.
En del av de frågor du behöver ställa dig skissas ovan. Du kan ju också skapa konton på exv Lysa och Opti och testbygga portföljer för att se vad som föreslås. Småspararguiden är en fin källa att läsa. Ytterligare inspiration är att titta på hur PPM- favoriten AP7 Såfa är konstruerad. AP7 Såfa Vid 60 år är aktieandelen 83% och vid 70 år är den 50%. Mao kan du stöta på förslag om aktieandel (globalfond) om allt från 48-83%.

Tyvärr är det svårt (och ffa olämpligt om man inte officiellt är ekonomisk rådgivare) att ge enkla ”gör si/så”. Särskilt som det finns många aspekter på ens ekonomi som kan behöva störas och blötas. För många här på bloggen verkar det ta rätt mycket läsning och begrundande innan man landar i en investeringsfilosofi som man tror passar en. Efter första stora börsnedgången är det sen många som upptäcker att deras risktolerans inte är så hög. Man lär sig med tiden…

Mitt tråkiga/jobbiga/ärliga förslag är att läsa på här på bloggen. Sök exv på ”pension ”. Det finns flera utmärkta avsnitt. I forumdelen finns en särskild pensionskategori med en ”börja här”-tråd, Småspararguiden har lite råd inför pension som kan vara läsvärda. Lek lite med portföljguiderna på Lysa och Opti.
Sist men inte minst - se upp med rådgivare på banken! De är säljare.

Hoppas denna lite babbliga text kan vara till nytta i ditt fortsatta funderande. Lycka till!

3 gillningar