Vad tycker ni om Storebrand Global All Countries B som ger utdelningar?
Har sett att de ger 5% i utdelning den 10 juni. Antar man då får 5% på värdet man har i fonden innan ”x dagen” ett par dagar innan.
Är det smart att köpa en del av fonden nu, ta del av utdelningen på 5%, och sen sälja igen för att stoppa in i typ en billigare globalfond som Avanza Global? Storebrand kostar 0,32…
Eller är det något jag bör tänka på här? Utdelning låter ju fint, men kanske är lite dolda kostnader ändå i slutändan?
Jag förstår inte riktigt. Varför köper du inte bara Avanza Global direkt om det är det du vill ha?
Utdelning fyller egentligen ingen funktion, speciellt för fonder där du ändå inte har några transaktionskostnader och bara kan ta en hemmagjord utdelning genom att sälja andelar.
Får du utdelning så minskar fondens värde med lika mycket.
Exempel:
Utdelande version av fond. Ursprungligt värde 100kr, 10kr delas sedan ut, nytt värde 90kr och du får 10kr cash. Ditt totala värde 100kr.
Ej utdelande version av fond. Ursprungligt värde 100kr, ingen utdelning men du säljer för 10kr. Nytt värde 90kr och 10kr cash. Ditt totala värde 100kr.
Ingen skillnad.
Personligen föredrar jag ej utdelande (ackumulerande) så att jag själv kan styra när jag får cash.
Den vanliga fonden återinvesterar redan utdelningar automatiskt. Du tjänar ingenting på att gå ifrån automatisk återinvestering till manuell återinvestering.
Det som händer vid utdelning är att förvaltaren sänker NAV-kursen med lika mycket som utdelningen i kronor så rent krasst är det samma som att du själv säljer av samma summa kronor i en A (accumulerande) fond.