Ny fond aktiespararna global direktavkastning

Hej, jag såg att denna fond A och B lanserades nu i början av maj. Vad tror ni om konceptet, förvaltningsavgift på 0.3 är ju trevligt förstås.

1 gillning

Trevlig inriktning med att både kolla på återköp och DA!

Saknar finansiell relevans.

Har investerat i den utdelande varianten B
Jag kör halva mitt kapital i utdelande fonder/ETFer och halva i balanserad indexportfölj.
Tycker att utdelning fyller en bra funktion när man befinner sig i uttagsfasen.

För mig personligen känns utdelning till mig generellt meningslöst men än mer så i en fond där jag ändå inte betalar courtage för att köpa och sälja.
Jag föredrar om fonden bara återinvesterar utdelningen.

Det går ju att ta en hemmagjord utdelning och åstadkomma samma sak.
Det enda som händer om de delar ut är att jag får ineffektivitet och likvider jag måste in och trycka in i fonderna igen istället för att likvidering/utdelning bara sker när jag faktiskt vill att det ska ske.

Sedan är den också aktivt förvaltad vilket jag brukar försöka undvika.

Det trevliga är väl att den ändå är ganska billig, 0,3% känns inte så farligt om inte totalavgiften av någon anledning blir väsentligt högre.

Jag är för dåligt insatt för att säga något om strategin i sig.

2 gillningar

I ackumuleringsfasen är utdelning inget att eftersträva men utdelning fyller dock ett behov i uttagsfasen kan jag tycka. Jag får näääästan en årslön utdelat över året, det resterande kapitalet som behövs tas från mina indexfonder. Allt bara tuffar på med ett hyfsat jämnt cash flow rätt ner i fickan. :blush::+1:

Jag ser inte nyttan av det i uttagsfasen heller eftersom samma sak går att åstadkomma med större precision genom att bara sälja andelar.
Jag vet att vissa gillar det (vilket är helt okej) men det känns mer som en känslomässig grej än att det faktiskt innebär någon fördel.

5 gillningar

Så det är egentligen vettigast att i uppbyggnadsfasen köra på A fonden?

Ska utdelningen ändå återinvesteras finns ju ingen större anledning att köra på B-varianten. :blush:

Höjd avgift på denna nu. 0,66% på Avanza. Rejäl ökning måste jag säga!

1 gillning

Är innehaven valutasäkrade eller får man med skalpvalutan SEK’s svängningar i priset?

Den faktiska fördelen är inte själva utdelningen i sig, utan att man kan använda den typen av fond för att investera i värdebolag, om man nu vill göra det. Värdebolag och tillväxtbolag beter sig ju lite annorlunda, så det finns säkert rimliga skäl till varför man vill rikta sin portfölj mer mot värdebolag.

Däremot har du rätt i att om man bara köper den här typen av fond (eller bolag) “för att kunna leva på utdelningen” är det antagligen bara bättre att köpa en indexfond och sälja av lite varje månad istället.

1 gillning

Ja, men vill man göra det går det ju att köpa A (återinvesterande) istället för B (utdelande).