Aktiespararna direktavkastning b

Hej!

Jag har andelar i den här fonden. Eftersom jag planerar att byta ut den, så undrar jag om jag fortfarande har rätt till kommande utdelning när den sker.

Hallå! När du har sålt fonden så kommer du inte längre att ta del av någon avkastning från kommande utdelningar.

Tack för svaret.

Okej, då håller jag tillbaka på det och flyttar fonden från min basportfölj till en annan.

Tänker mig köpa en Europafond till basen istället. Jag har Storebrand all countries B som globalfond (tillväxtmarknader ingår) och Plus allabolag Sverige.

Jag kanske missförstår din mening “då håller jag tillbaka på det” men om det betyder att du väntar med försäljning tills efter utdelning så har du på intet sätt tjänat extra pengar. När utdelning sker så sjunker värdet på fonden så netto blir skillnaden 0.

4 gillningar

Precis som @CarlJohan skriver, så är utdelning från fonden exakt samma sak som att du idag till exempel bestämmer dig för att sälja 2% av fonden och kallar det för utdelning. Det är ingen skillnad och du varken tjänar eller förlorar pengar på utdelningar. Det är dina egna pengar du får tillbaka.

2 gillningar

Tack för svar.

Okej, så vad både du och @CarlJohan säger är att i längden så kan jag byta ut till en annan fond (ev. Europa). Alternativt sälja fonden.

Ja, du förstår helt rätt. :slightly_smiling_face:

Jag menade vänta med att sälja.

Förstår jag dig rätt att utdelningen återinvesteras i fonden? Jag trodde att b-fonden delar ut i pengar, får nog läsa en gång till när det gäller Aktiespararna.

Exakt hur de hanterar kassaflödet vet jag inte, men utdelningar är inga magiska pengar.

• Företagen värderas baserat på tillgångar och framtidsutsikter,
  • Fondens värde baseras på tillgångar vilket är aktier och kassa
  • Ibland skiftas delar av företagets likvider ut till ägarna (pengarna flyttas från företagets kassa till fondens kassa, företagets tillgångar minskar och således dess värdering, fondens värde på aktietillgångar minskar men samtidigt ökar dess likvider med motsvarande, så netto 0).
  • Ibland skiftas likvider från fondens kassa till fondägarens kassa (fondens tillgångar minskar och således värdering, så fondägarens tillgångar minskar, men likvider ökar, så netto 0)

Huruvida fonden ska behållas har jag ingen åsikt om, förutom det standardiserade svaret att jag inte ser varför dessa snubbar skulle ha bättre koll på marknadens framtid än marknadens aktörer i snitt.

Saxat från Cicero fonder.

Aktiespararna Direktavkastning finns i tre andelsklasser, A, B och C

Fonden lämnar ingen utdelning till andelsägarna i andelsklass A och C.

Andelsklass B är en utdelande andelsklass. För andelsklass B gäller följande:

Fondbolagets styrelse fattar beslut om utdelningen och dess storlek. Utdelningen baseras på andelsklassens avkastning sedan föregående utdelning. Utdelningen kan dock komma att bli både högre och lägre än ovanstående om fondbolaget anser det vara i fondandelsägarnas intresse.

Utdelningen återinvesteras i nya andelar om inte fondandelsägaren skriftligen meddelat uppgifter om kontant utdelning.

På annan sida säga att detta (utdelningen) sker automatiskt om en har fonden via Avanza.

Ja, så de tar av uppsamlad utdelning eller försäljning av tillgångar för att kunna skyffla ut likvider. Igen, det skapas inga magiska extrapengar utan det handlar bara om att flytta dina pengar från företagens kassa, till dina pengar liggandes i fondens kassa, till din kassa på Avanza. Du kan lika gärna äga andelsklass A eller C och sälja andelar när du själv känner att du vill ha kontanter.

1 gillning

Nej, hur som helst om jag väljer utdelning i pengar så blir det inte många kronor per andel ändå.

Då byter jag hellre från fonden och får mer vikt på Europa.

Välj den eller de fonder du vill ha utan att bry dig om utdelning i nuläget.

Du kan byta utan problem i framtiden om du av någon anledning vill ha utdelning.

En fråga, varför vill du ha utdelning?

Utdelning känns lite som ett click-bait, nu föll jag för det tyvärr.

Jag funderar på en Europafond, eftersom Storebrand global AC även täcker tillväxtmarknader och Plus allabolag täcker hemkassen.

1 gillning