Ja, vilken anser expertpanelen här vara bäst av de här?
Utveckling, förvaltningskostnad, spridning…jag är tacksam för motivering : )
Bästa billigaste bredaste alternativet om du har Avanza och vill ha vanliga fonder:
80% Avanza global
10% Avanza Emerging markets
10% Handelsbanken gl småbolag
Tackar för tipset, men jag är nyfiken just på skillnaden/viktningen enligt trådrubriken.
Avanza global saknar Emerging markets men är billigare. Exkluderar annars minimalt med bolag.
Storebrand inkluderar EM men är dyrare, och exkluderar även en hel hög med bolag av ideologiska skäl.
Vad som kommer gå bäst är omöjligt att veta, vad som är bästa valet för dig beror nog på vad du gillar och känner dig trygg med. Kommer troligtvis ge likvärdig avkastning långsiktigt.
Ja, som det ser ut nu lutar det åt Avanza.
Annars är denna ett bra alternativ Om ETF:en | Avanza om du bara vill ha en fond.
Superbred och billig.
Personligen förespråkar jag Storebrand om man bara ska välja en fond. Ja, den exkluderar en hel del bolag men den är ändå bredare än Avanza samt att man får med tillväxtmarknader vilket är bra om man vill äga hela höstacken.
Är det ett krav att det endast måste vara en fond? Storebrand Global All Countries är en indexnära fond som ämnar följa MSCI World All Countries World med exkluderingar baserat på bl.a. hållbarhets- och etiska skäl. Detta index inkluderar alla länder i både utvecklade och tillväxtmarknader enligt deras marknadsvikt. Avanza Global däremot följer MSCI World nästintill utan exkluderingar alls, men inkluderar endast då utvecklade marknader.