Jag gör snart en större aktieutdelning från mitt vilande bolag. Globalfonderna gick ju dåligt under 2025 eftersom svenska kronan gått så starkt. Självklart kan den ju gå ännu starkare men visst borde det vara ganska förmånligt att köpa just globalt? Köper ju med SEK som ju är stark. Globalt är ju förhållandevis riskfritt också. Skatten 25% åker in på Borgo och Plus 1 (rörligt och bundet).
Hur tänker ni kring globalfond just nu?
Eller hur skulle ni placera 8-siffror idag? Grovt alltså, Jag tänker Global 65%, EM 15% och Sverige 10% (billiga indexfonder alltså.). Samt 10% i lekhink på utdelningsaktier.
Jag tänker som du att, vad man än vill byta sina SEK mot numera, så är man i en bättre position iom den reella kronförstärkningen. Men jag kan ha missuppfattat. Hoppas på fler intressanta svar. Gällande din allokering är den väl inte orimlig, jag kör med LYSA 100% aktier bred och det är inte väsenskilt det du beskriver.
Har idag 83% globalfond och 17% Sverige. Procenten svänger lite beroende på vad som går starkt/svagt. Är inte inne och omfördelar något själv.
Förhållandevis riskfritt.. beror på din syn på risk, vad du ska göra av pengarna, och när.
Lekhink är upp till dig. Jag använder snarare pengar till något givande och underhållande. Än att försöka få ut någon underhållning av själva placeringarna.