Hej! Jag har en stor summa pengar på närmare 30 miljoner totalt som jag fått ut efter sammanslagning av bolag.
Av olika regler så kan jag inte investera dessa på något sätt i aktier, fonder eller liknande de kommande två åren.
Min plan är att låta dem vara på ett konto med sparränta tills dess, för att inte ta några risker (jag har dem på en stor och trygg bank som kommer backas av staten vid kris).
Min fundering är dock när och hur jag bör sätta in dem på ett låst sparkonto med ränta?
Räntan i dagsläget är följande;
Ingen bindningstid: 0.10 % ränta
6 månader bindningstid: 1.80 % ränta
12 månader: 2.20 % ränta
Hur hade ni gjort i denna sits? Tryckt in lite i 6 månader, lite i 12 och väntat med lite? Det är i ett EUR-land så om ECB höjer räntan igen kommer räntorna på sparkontona troligtvis gå upp.
Eftersom du vill vara säker bör du dela upp det på närmare 30 olika banker då insättningsgarantin gäller upp till 1,05 MSEK. Om du inte får/vill göra någonting med pengarna kan du lika gärna binda dem i 2 år som bör ge högst ränta. Resten känns onödigt att optimera? Vad spelar det för roll om du kommer ut med tiotusen kronor hit eller dit när du har 30 miljoner? Du har vunnit spelet, gratulerar
Med möjligt undantag för om du vill nyttja en mindre del av det inom de 2 åren så klart, dvs ‘förbrukning’ snarare än ‘investering’ som då inte är möjligt för dig.