Rätt strategi för att 'parkera' pengar i 12-24 månader?

Hej alla,

i samband med flytt utomlands har vi såld vår lägenhet här i Sverige, och kommer på tillträdesdagen få ett större belopp kontant. I vårt nya hemland kommer vi till att börja med hyra en lägenhet, vill inte köpa direkt - men det är sannolikt vi gör det inom 12-24 månader efter att ha flyttat dit, och då behöver vi kapitalet igen.

Jag undrar därför vad som är bästa sättet att ‘lagra’ dom här pengarna i 12-24 måndader. En bra balans mellan:
i) tillgänglighet - borde kunna få tillgång till pengarna inom en månad
ii) säkerhet
iii) (begränsad) upside

Det finns sparkonto hos t.ex. Santander där man har insättningsgaranti och 0,9% ränta. Det är mer inflationsskydd än upside, men i alla fall…

Andra ideer?

Tack!

Jag hade valt sparkonto på så kort tidshorisont. Inte läge att gambla på så kort tid. Om räntorna varit högre hade räntefonder varit ett alternativ, men tyvärr inte nu.

En variant kan vara att lägga hälften av pengarna i bundet sparkonto och hälften utan bindning.

Leta upp någon räntelösning i det nya landet och den nya valutan. Annars har ni en valutarisk.

När du kollar på räntekonton från typ nischbanker osv är ett tips att kolla på straff/krav/möjlighet att ta ut pengarna i förtid om du binder de.

Om pengarna binds om “automatiskt” eller om de flyttas över till ett fritt konto vid avslutsdagen osv.

Hur smidigt det är att ändra/öppna/avsluta konton om man t ex binder om pengarna på olika sätt gång på gång. Så gör vi med vårt företags pengar. Då skapar det en smidig flexibilitet att binda olika belopp olika länge på samma ställe utan krångel.

I ert fall gäller det privat men hade det gällt företag så är det många som inte erbjuder liknande upplägg för företagspengar.

Skiljer ganska mycket omkring olika villkor, vilket kanske i vissa fall är viktigare än 0,1% extra.

I vårt fall vill vi kunna:

  • Självklart ha insättningsgaranti.

  • Kunna både ha rörligt och binda på olika kortare bindningstider 3, 6, 12 månader.

  • Kunna “bryta” bindningen om något oförutsett inträffar med rimligt straffkostnad.

  • EJ ha automatisk ombindning. Så om vi missar att avsluta manuellt ska pengarna föras in på rörligt konto

  • Kunna ha både privata och företagspengar på samma ställe och under samma inloggning.

1 gillning

Hej Emil. Bra tanke, jag hade också själv funderat kring hur jag optimerar tidpunktet för att flytta kapitalet. Vi har ju en valutarisk men också en valutachans…

Landet det gäller är Schweiz - väldig låga ränter där också, kan till och med vara att man måste betala en bank för att få ha så mycket på kontot.

Ni vet att ni vill spendera pengarna i CHF. Om ni då parkerar dem i SEK så har ni en valutarisk. Den risken är på många sätt större än räntan ni kan få på svenska bankkonton. Senaste året har CHF tappat över 9% i värde till SEK. Det har förvisso varit till fördel för SEK, men det kan gå lika snabbt åt andra hållet.

Det är sparkonto som gäller på 1-2 års sikt. Kolla på Compricer länken nedan. Eftersom ni inte vet när pengarna behövs så tror jag rörligt är rimligast. Kanske ni hittar perfekta lyan första månaden.

Före ni eventuellt flyttar pengarna för att undvika valutarisk så kolla med en skatteexpert (kanske du får det via arbetsgivaren?). Jag kan vara fel på det men hört från kompisar som köpt utomlands att det är så sjukt många bankregler mht pengatvätt. Schweiz är ju dessutom flytt av pengar utanför EU. Så better safe than sorry :slight_smile:

1 gillning