Hur placerar ni kassareserver?

Hej! Ny på forumet och investeringar.

Har gått in med halva mitt investerade bestånd i en blandning av aktier, fonder och guld. Har även tagit ut en del pengar som jag i nuläget väntar med att investera tills handelsavtalen mellan USA och världen landar i något mer säker hamn.

Hur gör ni med dessa “kassareserver” (dvs. pengar jag vill ha hyfsat enkel tillgång till när jag ser möjligheter att investera kommande 3-6 månader)?

Konto på bank.

6 gillningar

Vanligt sparkonto på bank, när det händer vilket är väldigt sällan.

2 gillningar

Mindre andel på obundet sparkonto direkt hos min nätmäklare, för att kunna få tag i pengarna på en gång. Resten på nischbank med insättningsgaranti för högre ränta.

3 gillningar

Rörligt sparkonto på en nischbank med insättningsgaranti. Välj någon med hög ränta.

3 gillningar

Jag har min buffert på Santander, 2,6%.

PRA Spar (bankkonto), men Hoist har ännu bättre ränta

Jag har inga kassareserver. Jag är alltid All-in. De ända pengarna jag har är min buffert på 15 k kr (30 k kr semestermånader) och den har jag på mitt lönekonto (noll ränta). ibland lägger jag halva semesterbudgeten på Nordnets sparkonto men jag tycker inte det är lönt att leka bank och flytta pengar fram och tillbaka för 20-30 kr i månaden i ränta.

3 gillningar

Om pengarna är fria att röra utan skattekonsekvenser:
Sparkonto på nischbank. Kolla på compricer vilken som ger bäst just nu. Välj rörligt eller 3 månaders bundet.

Om pengarna ligger på ISK eller Kapitalförsäkring, t.ex. pga att likviderna kommer från försäljning under kvartalet:
Korträntefond såsom Spiltan Räntefond Sverige. Detta för att optimera skatten. Sälj av ett par dagar innan kvartalsskiftet och flytta över till alternativet ovan.

Borgo. Rörligt.