Olja har plötsligt blivit ett väldigt aktuellt ämne och jag intresserar mig lite för olika instrument och strategier man kan använda för att handla med olja. Jag har tidigare haft bl.a. WTI- och Brent- mini futures som en del av min allvädersportfölj, men håller f.n. bara Brent.
Jag fick nyligen upp ögonen för bl.a. spreaden mellan WTI och Brent (svart kurva, CL-LCO1, i grafen nedan) och funderar lite på hur man skulle kunna handla med den spreaden.
Som jag förstår det är spreaden mellan WTI (CL) och Brent (LCO) är en av de mest handlade intercommodity-spread:arna på energimarknaden. Samt att den här typen av handel görs av bl.a. hedgefonder och fysiska oljebolag.
Jag tänker att det skulle kunna vara kul att testa oljehandel lite mer i framtiden, i liten skala, som en liten lekhink i min allvädersportfölj, för att se vad det kan ge. Jag är ändå intresserad av att följa med i geopolitiken och den har ju en tendens till att påverka oljepriserna ganska mycket.
Är det någon här på forumet som sysslat med oljehandel och som har lust att delge några erfarenheter? Det vore kul att höra om lite olika möjliga strategier. Jag har fått en del tips via AI om möjliga strategier, så som t.ex. mean reversion m.a.p. WTI-Brent-spreaden, men det vore kul att höra från någon med “hands on”-erfarenhet.