PPM val vid krig?

Hur bör man placera sig för att vara beredd på oroliga tider med eventuellt krig i Europa? Bör man gå mot räntefonder? Råvaror/guld? Mvh Andreas

Om jag trodde att det stod en rysk invasion för dörren eller på annat sätt stundade ett fullskaligt krig i vår direkta närhet skulle jag likvidera lejonparten av portföljen och investera i följande tillgångar:

• vapen och ammunition
  • konserver och vattenfilter
  • utrustning för att klara elavbrott

Räntor går inte att äta.

2 gillningar

Ett tips är väl att skaffa dessa saker i förväg @Anonym. Sedan brukar väl vapen och ammunition vara en av de saker som finns i överflöd i händelse av krig.

Jag själv spekulerar inte på den nivån och brukar avråda från det. Det handlar nämligen inte bara om att få rätt vad som fungerar i krig, det handlar också att få rätt om vad marknaden tror om det. Dvs det som vi pratar om i “second-level-thinking”-avsnittet.

Om jag ändå skulle spekulera, så tror jag att marknaden får en “chock”, därefter kommer den anpassa sig. Sedan har historiskt krig varit bra för ekonomi då många saker går på högvarv.

1 gillning

Rubriken säger väl allt :joy:

1 gillning

Bryter krig ut så ligger jag kvar i AP7-såfa som jag även gör annars också.

4 gillningar

Jag skulle säga att det är väldigt svårt att gå plus på ett krig, genom finansiella tillgångar. Problemet rotar sig i att krig, och de efterföljande handelshinderna, kommer innebära en realkapitalsänkning. Och då är det enormt svårt att gå plus.

Orsaken till att de flesta kan gå plus på börsen är att ekonomin växer, människor blir rikare, nya framsteg görs osv. Det leder till att de flesta går plus på både indexfonder, utdelningsaktier och aktiva fonder. (Eller vilken strategi du använder.)

Om vi istället hade det så att ekonomin krymper, folk blir fattigare och mänskligheten går bakåt, då har det varit svårt att gå plus.

Det finns tre val här:

• Fortsätta månadsspara och hoppas att kriget inte kommer (eller att det blir kortvarigt).
  • Tänka på annat än pengar, exempelvis hur människor och samhället påverkas.
  • Tro att man ska kunna tajma marknaden, och chansa hej vilt.

Kom ihåg att på den normala marknaden så finns det regler mot insider trading, korrekt info i årsrapporter och information från centralbankerna/statistikbyråer går ut publikt till alla. Och då är det enormt svårt att tajma marknaden. Tro att du ska lyckas med det under ett krig när alla sidor håller det mesta hemligt, de flesta sprider desinformation och inga lagar finns kring att alla ska ha samma info. Lycka till.

2 gillningar

Jag har två aktier i olja och gas (CNQ och Enbridge) som båda stått emot och gått tvärtemot börsen i övrigt senaste månaderna. Högre oljepris gynnar dem. Dessutom är de bra utdelare.

Det har dock inte med krigsrisken att göra, utan för att jag helt enkelt tror att dessa branscher har många års lönsamhet kvar framför sig.

Med det sagt hoppas jag förstås att det INTE blir krig och jag tänker inte agera på något speciellt sätt inför krigsrisken eftersom det ändå känns omöjligt att tajma marknaden.

1 gillning