Hur tror ni börsen kommer påverkas om situationen eskalerar och det blir krig?
Ungefär som Ryssland / Ukraina.
Eller USA / Irak.
Eller Sverige / Danmark fast børsen fanns inte dæ.
n
Jag är lite nervös för det här också… ska man sälja av eller ej?
Nej, den brann ju nyss ner dessutom.
![]()
Tror knappt den skulle påverkas öht.
Beror på hur involverade USA blir.
Eventuellt kan oljepriset påverkas vilket kommer driva på omställningen till elfordon.
Tvärtom. Man ska köpa till ljudet av kanoner.
Krig brukar väll vara positivt/begränsad nedsida för börsen av någon anledning. Humanitärt är det såklart hemskt. Ökad arbetslöshet har mer negativ inverkan på börsen.
Skulle USA bli utsatt för omfattande attacker är det en annan sak. Då skulle börsen djupdyka direkt och stanna nere ett bra tag, tror jag.
Håll er till trådstartens fråga!
Jag har rensat tråden.
Sälj allt börs du kan har allat som har med index … köp mark … därför tyska valutan hete mark . I marken finns ädle metaller , och imarken håller alltid minst värdet och tillskottet… bara om du blir död och ingen arvinge kan hända någon tjuv tar marken om ingen testament finns . Så investering nr 1 är mark , mark mark . Sen är guld … de två går hand i hand .
Ett krig mellan Israel och Iran riskerar att tvinga USA till att själva aktivt agera mot såväl Iran som dess proxies. Om så sker så kommer fler nationer att bli inblandade och börserna världen över kommer att falla kraftigt medan både olja och guld sannolikt kommer att stiga kraftigt, kanske till och med fördubblas i värde på kort tid.
Den som vill säkra sin portfölj bör reagera redan nu.
Säg det till bönderna i östra Ukraina vars bördiga mark nu mest innehåller skyttevärn, blindgångare och minor.
Men förstår du inte eller vill du inte förstå … frågan lyd vad man ska investera . Då är det i mark (köpa mark(. Den som ställde frågan bor inte där utan i sverige . Även om krig kommer i sverige de kan jämna allt med marken … men marken står fortfarande på ditt namn och tappar inte värdet … valutan om man lverlever kriget har du din eget åker … …
Nej, läs frågan igen. Och lägg ner din omogna attityd och dina påhopp. Vi försöker hålla ett vuxet samtal här.
Tror du på det själv? Möjligen kan marken ha ett värde efter ett invasionskrig, men inte som krigszon och inte som en dumpningsplats, begravningsplats eller minfält.
Jag har förstått din tes. Nu är det din tur att förstå min invändning.
Börsen ger ca dubbelt så hög avkastning. Och är inflationssäkrad.