Energi är fortfarande den viktigaste råvaran. Den används för att producera mat, transporter, osv.
Jag är väl inte stolt över att ha aktier i oljebranchen. Men företaget har redan emitterat dem och tjänar inte på dem. Vill man gör något åt klimatet måste man få fram alternativ och påskynda omställningen. Att stänga alla pumpar i morgon, ställer bara till ekonomisk och samhällig kaos.
Enligt SCB Tredubbling av elbilar på två år
“Ser vi till det totala beståndet av personbilar så är andelen elbilar fortfarande liten. Vid årsskiftet 2022/23 var 4 procent av alla personbilar i trafik elbilar, så vi har en lång väg att vandra tills personbilarnas koldioxidutsläpp blir 0”
Då har vi inte räknat in tunga lastbilar, flyg och båtar
I Europa och USA tillverkar de el genom förbränning av fossilabränslen.
Enligt https://miljobarometern.stockholm.se/content/docs/tema/trafik/Berakningsmodell_SCB.pdf
“Omräkning från liter till kWh sker enligt följande: 1 liter bensin = 9,044 kWh, 1 liter diesel = 9,9633 kWh .” Olja har en väldigt hög energidensitet. Dagens produktion behöver ersätta den andra 96% av energin som fås via olja. Många länder saknar produktion och infrastruktur för att både skapa och skicka så mycket mer el i ledningarna.
Enligt Global crude oil demand 2023 | Statista
Så är nuvarande olje konsumtionen 100 Miljoner fat olja per dag. Kollar man mer noga ser man att oljekonsumtionen stigit år efter år (borträknat Covid som bromsade upp allt).
Faktum är att många oljebolag i väst gör minimala investeringar.
Det är svårt att få nya tillstånd och tillstånden de redan har förnyas inte alltid.
Antalet oljepumpar, Rig-count minskar. Fast världskonsumtionen verkar gå upp.
Priset på olja borde vara över 100 dollar per fat, men istället har den varit nere på 75 och touchat
Oljepriset är extremt svårt att förutspå.
Kinas återhämtning kom av sig.
USA har pumpat ut olja på marknaden från sina strategiska oljereserver.
En anledning är att reserven bestod av light crude oil och den måste blandas ut för att kunnas användas. Bättre ersätta den med olja man kan använda direkt. En annan anledningen var kanske för att pressa priset för Putin.
Jag äger inga oljepumpandebolag direkt.
Jag äger royalty bolag som äger en andel i försäljningen av oljan som pumpas upp.
De tjänar alltid pengar, oavsett om om oljan kostar 50 eller 100 dollar. Många råvaror går upp i pris, men kostnaderna har nog gått upp i större takt. Omkostnaderna ligger säkert 20-30 procent högre men priset för olja och metaller än ungefär samma som för ett par år sedan.
Det är mer riskfyllt att äga bolagen direkt.
Råvarubranchen svänger mycket.
Jag håller mig till mitt royalty bolag. (Freehold Royalties Ltd). Det tickar in pengar varje månad.
Någon gång har jag sålt innehavet, då oljan stått högt. Köpte in mig igen när oljan var på runt 70 och touchade. Oljepriset har ju en tendens att pressas tillbaka. Nu står väl oljan relativt högt igen men denna gång behåller jag innehavet. När jag ser att oljans dominans börjar hotas får jag väl börja omvärdera att gå in i en annan branch. Men dit är det tyvärr lång väg.