Investera i klimatförändringar och ett försämrat säkerhetsläge

Det kan inte ha gått någon förbi att vi står inför förändringar vad gäller klimatet. Vi har väl alla sett bilder på uttorkade och eller “sinande” floder i Europa och US. Värmerekord i Storbritanien. Rysslands krig mot Ukranina, spänningar utanför Taiwan, aggresivt agerande från Kina mot Korea och Japan osv.

Det finns hur mycket nyheter som helst, en del med substans och andra är mer för att skapa klick. Men man kan konstatera att säkerhetsläget är obra och förändringarna i miljön kommer att få stora konsekvenser

Jag har försökt att komma fram till vad man bör spekulera i för att kapitalisera på detta men det går trögt. Jag köpte på mig en del vapentillverkare i slutet av 2021 vilket var en no brainer men jag har haft svårare att hitta något som som verkligen kan kapitalisera på miljöförändringarna.

Hitintills har jag investerat i Desert control och Scandinavian Biogas men är ej nöjd med mina beslut. DSRT är för mycket ett förhoppningsbolag och BIOGAS verkar vara ganska missskött.

Vad ser vi för konsekvenser som redan har uppståt och eller kan uppstå?

• Krig
  • Sämre säkerhetsläge pga folkförflyttningar och andra oroligheter
  • Matbrist
  • Vattenbrist

Jag är inne på att på något sätt investera i åkermark/lantbruk i skandinavien men min uppförsbacke är lång, jag kan helt enkelt för lite. Hur resonerar Ni här?

Läste för övrigt en intressant artikel i Svenskan där det stod att Michael Burry har enkom investerat i företag som driver privata fängelser i USA.

[”The big short”-stjärnan Michael Burry har sålt sina aktier | SvD]
https://www.svd.se/a/8Q30X1/the-big-short-stjarnan-michael-burry-har-salt-sina-aktier

Vi får väl se om även den här tråden tas över av klimatförnekare eller dom som gått på att för eller emot kärnkraft är den viktigaste klimatfrågan.

Jag har också tänkt en hel del på detta genom åren, men tycker det är svårt både med tajming (veta när något slår igenom) och som vanligt att välja rätt bolag.

Det finns en del teknologier som ser ut att kunna ha en exponentiell tillväxt, som solenergi, batterilagring eller odlat kött. Men det är jättesvårt att veta vilka bolag som blir vinnare.

Dom mer udda lösningar som jag följt genom åren som har en enorm potential, som tex Desert Control som du nämner, har inte utvecklats som jag trott. Men deras tid kanske kommer.

Skulle jag satsa på enskilda bolag idag blir det nog odlat kött (vet inga bolag tyvärr), solvärme (typ Absolicon) och kanske något bolag som har en ny bra idé för delningsekonomi om det finns några noterade.

1 gillning

Beyond Meat gör vegansk kött. Rätt volatilt och gått väldigt dåligt på sistone, kalla det rea om du vill. Vet inte om de har planer på odlat kött men skulle förvåna mig om de inte har viss koll på det.

1 gillning

Ja, det har verkligen gått skakigt men jag ser den här övergången till växtbaserat protein som oundvikligt och en långsiktig (förhållandevis snabb) trend. Kan däremot inte bedöma om Beyond Meat kommer vara en vinnare eller någon helt annat. Osäker på om dom satsar på odlat kött eller om det finns något noterat bolag som gör det och det skulle oavsett bli en liten slatt i lekhinken på sin höjd.

Hade jag rört mig med större summor pengar så hade jag gått in i några start-ups med hög klimatnytt. Kanske något för Rika Tillsammans att göra en saminvestering i vad som kommer bli framtidens mat/transport/energi men som inte slagit igenom ännu?

1 gillning

En snabb sammanställning hitintills ger följande lista

Försämrat säkerhetsläge

• Saab
  • Rayethon
  • BAE
  • Mildef
  • Lockhead Martin
  • Northrop Grumman

Bioenergi/solenergi

• Scandinavian Biogas
  • SCA pellets
  • Absolicon

Matproduktion

• Beyond meat "växt"baserat protein
  • Oatly

Klimatrelaterade/vattenbrist

• Desert control

Åkermark

• Farmland partners
  • Gladstone Land Corporation

Det är en start men inget som triggar mig spontant förutom vapentillverkare. Jag vet att det går att enkelt göra listan med mattillverkare betydligt längre men det måste vara något unikt och något där det geografiskt finns en komparativ fördel som kommer att dra fördel av att vissa länder drabbas av torka och frekvent missväxt.

I början av 2000-talet fanns ett kinnevikföretag som hette Black Earth farming som investerade och drev storskaliga jordbruk i Ryssland. Gick åt helvete givetvis men något likanande i skandinavien skulle vara mycket intressant. Tex ett publikt lantmmännen. De kontrollerar hela värdekedjan och befinner sig på en geografisk fördelaktig yta.

Ökar smått investeringar i olja och gas.
Miljövänligt? Nej men tror den gröna omställningen kommer misslyckas, skulle nog säga att det kommer resultera i att värden använder mer olja och gas en någonsin om några år.

Gödsel och tåg tror jag dock kommer vara brancher som kommer gå ganska stabilt framåt.

1 gillning