Strategierna som spöade börsen 2024

Vill dela med mig av en intressant och lite kul analys från DI. Här är listan på vilka investeringar som har gått bäst under 2024.

Notera att Apan gjorde ett bättre resultat än gemene man/kvinna :joy:

• Stämmer bilden med era egna investeringar?

Jag som inte vågat annat än att lyssna på @janbolmeson investerade tungt i globalfonder förstås :innocent: :disguised_face: Sedan näst till följd av Investor och Lundbergs samt Mag8.

Länk för den som vill läsa hela artikeln Strategierna som spöade börsen

9 gillningar

Ser ju, som väntat, lite slumpartat ut på kort sikt. Men att många skulle vinna på att bara köra globala kndexfonder långsiktigt råder det ingen tvivel lm tycker jag :slight_smile:

1 gillning

Väldigt liten lista. Tex tar man med de som satsade på teknik så kommer de på första plats

Lägg till usa index så hamnar global på tredje plats redan där.

2 gillningar

Om man kollar på innehavet på LFGlobal finns många likheter med en teknologifond.

Sant. Det behöver ju inte bara betyda globa fonder

De behöver lägga till bitcoin.

1 gillning

Svenska Spel kanske gör en motsvarande lista. :wink:

Mer allvarligt: Jag tror att de väljer olika klassiska investeringssätt och ett urval för att ge en överblick.

Är dåligt insatt i kryptovalutor. Vilken placering hade den hamnat på tror du, är det ens jämförbart med de traditionella investeringarna?

Notera att Apan kom på andra plats 2021… det kanske säger en del om hur duktiga vi är på att pricka in rätt investeringar :see_no_evil:

1 gillning

Nyfiken, varför gick Avanza zero så dåligt under 2024?

Att helt ignorera är korkat man kan ju lägga lekhinken pengarna på bitcoin.

Generellt så gick ju inte svenska börsen särskilt bra jämför med globalfonder. Omxs30 gick väl bara runt 6-7%, och det är väl det Avanza Zero följer tror jag?

Men varför just svenska börsen gick så mycket sämre vet jag inte… Säker flera faktorer.

1 gillning

Ah, visste inte att det är en svensk fond.

2 gillningar

Även en apa kan ha fel ibland… Fortfarande intressant att det förmodligen är bättre att låta en apa hantera pengarna en majoriteten av människorna.

1 gillning

Från artikeln:
GRATISÄTARNA: Under 2023 var Avanzas avgiftsfria fond Zero, som skuggar de största och mest handlade aktierna i OMXS30-indexet smarrigast på börsen. Men i fjol surnade både flera av de tyngsta bolagen i indexet (som Atlas Copco, Hexagon, Sandvik, Evolution och H&M) och de allra minsta (som Sinch, Getinge, Electrolux och Kinnevik). Trots ett riktigt sött mellanskikt blev facit en mager totalavkastning på i genomsnitt 6,8 procent.

1 gillning

10 gillningar

Oj! Väldigt volatilt :grimacing: bra om man gillar spänning.

1 gillning

Vi tänker för mycket jämfört med apor. Och samtidigt är vi dumma nog att tro på det vi tänker.

Borde vi starta en global indexfond som heter “Monkey business” eller kanske “Have a banana!”?

2 gillningar

Trodde alla här sparar minst 10 år osv :wink:. Men att ignorera är kasst. Blackrock säger numera att bitcoin bör iaf utgöra 1-2% av ens portfolio. Lite väl lågt tycker jag själv.

Precis. För att inte tala om de som var all in på enskilda vinnaraktier :sunglasses: Varför pensionssparar inte alla så?

(Ironi)