Notera att Apan gjorde ett bättre resultat än gemene man/kvinna
Stämmer bilden med era egna investeringar?
Jag som inte vågat annat än att lyssna på @janbolmeson investerade tungt i globalfonder förstås Sedan näst till följd av Investor och Lundbergs samt Mag8.
Ser ju, som väntat, lite slumpartat ut på kort sikt. Men att många skulle vinna på att bara köra globala kndexfonder långsiktigt råder det ingen tvivel lm tycker jag
Generellt så gick ju inte svenska börsen särskilt bra jämför med globalfonder. Omxs30 gick väl bara runt 6-7%, och det är väl det Avanza Zero följer tror jag?
Men varför just svenska börsen gick så mycket sämre vet jag inte… Säker flera faktorer.
Från artikeln: GRATISÄTARNA: Under 2023 var Avanzas avgiftsfria fond Zero, som skuggar de största och mest handlade aktierna i OMXS30-indexet smarrigast på börsen. Men i fjol surnade både flera av de tyngsta bolagen i indexet (som Atlas Copco, Hexagon, Sandvik, Evolution och H&M) och de allra minsta (som Sinch, Getinge, Electrolux och Kinnevik). Trots ett riktigt sött mellanskikt blev facit en mager totalavkastning på i genomsnitt 6,8 procent.
Trodde alla här sparar minst 10 år osv . Men att ignorera är kasst. Blackrock säger numera att bitcoin bör iaf utgöra 1-2% av ens portfolio. Lite väl lågt tycker jag själv.