Tänker det kunde vara kul att se vad våra olika rekommenderade sparformer gav för avkastning 2023. Här kommer tre vanliga fonder som brukar rekommenderas. Fyll gärna på med fondrobotar m.m.
Angående skillnaden i avkastning tänker jag att Länsförsäkringar gått bäst då den inte innehåller tillväxtmarknader. Kina gick uselt 2023, vilket drar ner alla fonder som följer ACWI-indexet. Både AP7 och Storebrand innehåller tillväxtmarknader.
Skillnaden mellan Storebrand och AP7 är lite mer intressant att gräva i. Några teorier:
Min slutsats för 2023 är att en så ren exponering mot MSCI World-indexet med så låg avgift som möjligt gav bäst avkastning av alla tillgängliga sparformer som vi rekommenderar. Ännu bättre gick det för amerikanska indexfonder som följde S&P500-indexet. Över tid lär dock regioner prestera olika. Sverige och tillväxtmarknader kanske går bättre 2024, vem vet? Jag kör alla regioner.
Här är en sammanställning över olika portföljer, robotar och fonder jag gjorde den 29/12. Med reservation att allt inte var helt uppdaterat för just den dagen när jag sammanställde på förmiddagen.