Årsavkastning 2023 för våra vanliga sparval

Tänker det kunde vara kul att se vad våra olika rekommenderade sparformer gav för avkastning 2023. Här kommer tre vanliga fonder som brukar rekommenderas. Fyll gärna på med fondrobotar m.m.

Länsförsäkringar Global Index
22,18 %

Storebrand Global All Countries
17,77 %

AP7 Aktiefond
18,8 %

4 gillningar

Med reservation för att Avanza inte uppdaterat kurserna för sista börsdagen 2023. Uppdaterar senare i veckan om så är fallet.

Nu är Länsförsäkringar-fonden uppdaterad med sista börsdagen.

Kan någon bidra med Lysa och Opti 100 % aktier?

Angående skillnaden i avkastning tänker jag att Länsförsäkringar gått bäst då den inte innehåller tillväxtmarknader. Kina gick uselt 2023, vilket drar ner alla fonder som följer ACWI-indexet. Både AP7 och Storebrand innehåller tillväxtmarknader.

Skillnaden mellan Storebrand och AP7 är lite mer intressant att gräva i. Några teorier:

• AP7 Aktiefond har lägre avgift.
  • AP7 Aktiefond använder hävstång.
  • Storebrand Global All Countries screenar bort ohållbara bolag, exempelvis oljebolag.
  • AP7 Aktiefond har en del aktiva placeringar: private equity, småbolag, faktorpremier och alternativa strategier.

Storebrand Global Plus
17,98 %

Innehåller inte tillväxtmarknader som index, men har 10 % lösningsbolag. Och screenar bort ohållbara bolag. Dessutom högre avgift än Länsförsäkringar.

Jag skulle gissa att underprestationen berodde på att lösningsbolagen gick uselt 2023, speciellt ny energi. Så den tilten var inte bra just detta år.

1 gillning

DNB Global

Plus Allabolag Sverige Index
19,00 %

Avanza Emerging Markets
4,95 %

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Om någon orkar räkna ihop RT-portföljerna vore det bra. Eller finns dessa på Shareville @janbolmeson ?

Nybörjarportföljen

Rikatillsammansportföljen

Globala barnportföljen

1 gillning

Grymt! Så här då…

Nybörjarportföljen
+12,51 % (1 år bakåt, 3 januari 2024)

Rikatillsammansportföljen
+8,01 % (1 år bakåt, 3 januari 2024)

Globala barnportföljen
+13,35 % (1 år bakåt, 3 januari 2024)

1 gillning

Min slutsats för 2023 är att en så ren exponering mot MSCI World-indexet med så låg avgift som möjligt gav bäst avkastning av alla tillgängliga sparformer som vi rekommenderar. Ännu bättre gick det för amerikanska indexfonder som följde S&P500-indexet. Över tid lär dock regioner prestera olika. Sverige och tillväxtmarknader kanske går bättre 2024, vem vet? Jag kör alla regioner.

2 gillningar

Här är en sammanställning över olika portföljer, robotar och fonder jag gjorde den 29/12. Med reservation att allt inte var helt uppdaterat för just den dagen när jag sammanställde på förmiddagen.

1 gillning

Enligt Optis nyhetsbrev som precis kom så levererade Opti 3 +7,1% och Opti 9 +12,5%.

1 gillning

Om tidsintervallet är good enough i bilden så har Lysa sammanställt själva:

2 gillningar

Det var ett bra år för 100% kryptoportföljen också :rofl:

1 gillning

Hållbar aktier gick oväntat bra. Gissar att den exkluderar tillväxtmarknader.

2 gillningar