Hej!
Jag och min fru är båda 37 år gamla och vi har två barn.
Min fasta inkomst är 65 000 i månaden och utöver det sätts 9500 av i tjänstepension via min arbetsgivare. Jag har även en bonus varje år som inte är pensionsgrundande som hamnar på cirka 5000 i månaden så min totala månadsinkomst är cirka 70 000. Jag har möjlighet att löneväxla ytterligare till pension och vi har avtal med 0.10 % avgift på kapitalet utöver fondavgifterna
Min frus fasta inkomst är 36 000 i månaden och utöver det sätts 1 200 av i tjänstepension.
Hon har en bonus som inte är pensionsgrundande som brukar landa på 14 000 i månaden så hennes totala månadsinkomst är cirka 50 000
Båda jag och min fru har tre månaders uppsägning och inkomstförsäkring
Vi bor i stockholm i hus värderat till 7 000 000 och har 2 700 000 i lån.
Huset är i hyggligt skick men vi har ändå räknat med att vi under en 10 års period kanske vill renovera för max 1 000 000.
I ett worst case scenario skulle vi även kunna hyra ut en del av huset för 10 000 i månaden och ändå få plats hela familjen.
Vi har inga bilar och inga övriga lån
Våra totala kostnader per månad är cirka 30 000 exklusive fond för renovering.
Vårt totala sparkapital är idag cirka 1 000 000.
Vi är inte materialistiska och det ända vi kommer på att spara till är på lång sikt att vi vill kunna hjälpa barnen med bostad.
Vill gärna få tipps med att sätta upp en 4 hink strategi.
Är relativt intresserad av aktiemarknaden men vill i största mån ha ett långsiktigt och enkelt sparande.
Bör jag löneväxla en del?
Ska vi amortera av mer på bolånet?
Hur mycket bör vi ha i buffert?
Hur ska vi fördela månadssparandet?