Strukturerade produkter är medvetet svåra att förstå och du riskerar att förlora mycket pengar på sådana, som också är icke-nödvändigt dyra. Detta gäller även strukturerade produkter från storbanker!
Jag har gjort mig bra pengar på Strukturerade produkter genom åren. Har aldrig förlorat en krona, antagligen genom bra rådgivare. Min erfarenhet säger att det är som bäst när marknaden går sidledes eller ner. Då finns det produkter som delvis skyddar pengarna genom barriärer samtidigt som de betalar ut kuponger.
Mina rådgivare har varit helt öppna med att de är väldigt dyra, men vad spelar det mig för roll som slutkund egentligen, då det är sista raden som räknas? Det är klart att sista raden hade varit bättre om avgifterna varit lägre, men den produkten finns inte att välja vad jag vet.
Självklart är det risker också, men risker ger möjligheter. Det är ändå långt bättre än V75 eller Lotto i mina ögon, då dessa ger en garanterad förlust om 99% om inte mer?
Jag skulle vilja handla någon strukturerad produkt som privatperson nu i dessa knepiga börstider för att krydda mitt sparande. Kan man göra det någonstans? De flesta ställen jag går in på verkar kräva en rådgivare, vilket jag inte har lust till, läser hellre på själv.
Det är svårt att hitta spännande produkter som alternativ som inte är aktivt, det har jag helt enkelt inte tid med. Kom gärna med förslag!