Flera placeringsrådgivare eller bara en?

Jag kan ytterst lite om ekonomi, men söker nu ett sätt att finna ett ”ränta-på-ränta”-upplägg på tio år, med en avkastning om 5-7 procent per år.

Jag kommer förstås gå till mitt bankkontor och möts då av en vanlig rådgivare, som givetvis kommer säga att jag ska bara överlåta hela Startpengen till dem. Litet indexfonder kanske?

Går jag till min andra bank blir det väl samma sak: Låt oss förvalta alla pengar. Pengapåsen är samtidigt tillräckligt stor för att en fri aktör utanför, tex Söderberg och partners, skulle vilja ha påsen.

Jag undrar:

1. Hur mycket ”hjärnkirurgi” är det att skapa det jag önskar?

Dvs ryms mitt uppdrag inom ramen för vad en vanlig - inte särskilt hängiven - bankanställd förmår? De tar säkert inte så mycket betalt? Eller ska jag söka mig till en ”fri” aktör? Vilka är i så fall bra?

Och slutligen: Bör jag sprida risken och dela upp påsen på flera aktörer? Hade det varit tal om 20 miljoner hade man förstås gjort så antar jag - det blir ju två stora påsar. Nu är det inte så. Är det bättre att ”ge” hela påsen till en aktör, i tron att man blir ptja en lite viktigare kund då? Eller spelar detta ingen roll?

1 gillning

Välkommen till forumet!

Jag skulle rekommendera att investera ca 1-3 timmar INNAN du gör något med att gå genom följande två avsnitt:

och

Där kommer du få svar på dina fråga. Därefter hittar du listan på finansiella rådgivare som jag har förtroende för här:

3 gillningar

Tack så mycket! Jag sätter igång!

1 gillning

Låter som du gör det onödigt komplicerat. Valfri bank (skippa bankmötet) och en global indexfond så är du hemma. Detta ordnar du hemma i soffan själv på typ 5 minuter.

4 gillningar