Jag är väldigt ny här på forumet och ny när det gäller placera så skulle vilja ha era tips och tankar hur jag ska starta.
Har en summan på 3miljoner som jag vill placera.
Ska man placera allt vid samma tillfälle eller sprida ut det över tid? Är index fonder bra för en nybörjare som mig? Ska man träffa en rådgivare?
Är 32år och sambo och två barn, bor i villa.
Hej och välkommen till forumet!
Det finns ett helt poddavsnitt på ämnet investera allt direkt eller sprida ut som du kan fördjupa dig i om du vill, men kortfattat så är det matematiskt och statistiskt rätta att investera allt direkt, men det betyder inte att det måste vara rätt för dig ändå.
Indexfonder är bra till de flesta, men vad tänker du är målet med pengarna? Sparhorisont?
Inte nödvändigtvis men kanske. Men ett par saker är väldigt viktiga att känna till. En “rådgivare” på banken är inte oberoende och är en säljare. Bankens säljare kommer försöka sälja på dig sparprodukter som kostar dig mer i avgifter än nödvändigt.
Om du ska ha en rådgivare ska rådgivaren vara “oberoende”, en sådan ska ta betalt av dig. En “fristående” rådgivare är inte oberoende och tjänar på kickback från fonder och motsvarande.
Ordet oberoende är skyddat så det är det som rådgivaren ska benämna sig som.
I de flesta fall tror jag inte en rådgivare behövs. Förmodligen inte i ditt fall heller.
Välkommen till forumet @Brobbe och grattis till en fin ekonomisk situation.
Här är några artiklar som jag skulle rekommendera:
Ja, jag skulle unnat mig det eftersom det är ett stort belopp i förhållande till din ekonomiska erfarenhet. Jag brukar skoja om att:
När en person med pengar träffar en person med erfarenhet händer alltid samma sak. Personen med erfarenhet får pengar och personen med pengar får erfarenhet.
Att träffa en rådgivare är att liksom “köpa sig” erfarenhet mycket, mycket billigare än att lära sig det själv. Lite som @RicardNylund sa i förra avsnittet. Genom alla mina tusentals möten med klienter har jag sett och varit med om mycket mer än vad de flesta kommer vara med om under ett liv.
Jag skulle unna mig ett förstamöte med @RicardNylund som var med i veckans avsnitt.
Jag var i en liknande situation för något år sedan.
Jag valde indexfonder i min vanliga bank utifrån rekommendationerna på forumet. Började med att sätta in en klumpsumma som var ungefär 60% av kapitalet, resten behöll jag på sparkonto som buffert.
Insåg stötvis under följande veckor och månader att min buffert var onödiga stor, och pytsade in kapital i fonderna tills 80% var investerat.
Man kanske behöver en tid att fundera på hur man vill ha det, och våga släppa sargen.
(Jag tycker egentligen att storleken på kapitalet man har att investera är sekundärt. Principen om hur man bäst placerar sina pengar tycker jag är densamma oavsett om man ska placera 300000 eller 3 miljoner = behåll en buffert utifrån dina behov och framtidsplaner, resten in i indexfonder).