Svårt att fatta beslut med ekonomi

Skriv här vad det är för bil/utr/mil/kostnad/var i Sverige/hur många mil den gått idag och vad som ingår i priset så kanske någon nappar eller kan tipsa någon annan.

Finns ju även märkes/modellspecifika grupper på Facebook och Blocket att prova annonsera för att hitta någon som vill ta över. (Ev mot en ”rabatt/ersättning”)

Känns som att det alternativet måste vara mer elonomiskt än att ni ger leasingbolaget 60000kr för att bli av med kontraktet. (I princip innebär 60000kr/19mån =drygt 3000kr/mån som ni skulle kunna rabattera överlåtelsen/månadskostnaden med innan det matematiskt blir ett sämre alternativ än att lämna igen den)

2 gillningar

Jag skriver från min fru konto nu för jag inte kan svara mer idag.

Det är Ford Kuga Plug in Hybrid 2021 Titanum med vinterpaket.
Mätarställning ca 1700 mil
Månadskostnad 4700 inkl. försäkring, vinterhjul, 2000 mil per år.
överlåtelse måste ske Kungsbacka på Hedinbil.

vi skrev inlägg på Facebook i Ford Kuga klubb. Vi ska skriva annonsen på Blocket.

1 gillning

Det låter som att ni kämpar på och tar tag i situationen. Det är bra gjort.
I dethär läget tycker jag inte att det finns skäl att ha panik. Du har jobb. Ni har 100 tkr på kontot. Det finns tid att tänka efter och göra kloka val!

Den första frågan måste bli: Ska ni göra besparingar?
Om ni under en period har råd att leva på enbart din lön så kan ni ju göra det - det är faktiskt ett alternativ! Rid ut stormen. Särskilt om ni tror att ni snart har två löner igen. Om det inte kan/vill leva på en lön behöver åtgärder vidtas.

Om svaret på på förra frågan är JA blir nästa fråga: Vilka besparingar ska göras?
Nyckeln blir då att göra åtgärder som är tillräckligt kraftfulla för att lösa ert problem, men som gör så lite ont som möjligt.
Här har vi några alternativ som redan varit uppe på bordet:

• Återlämna/överlåt leasingbilen
  • Sälj bilen ni äger (även om du inte verkar sugen på det)
  • Flytta
  • Flytta och se över bilarna

Om ni absolut behöver två bilar för att bo kvar där ni bor så räcker det ju inte att återlämna leasingbilen. Då behöver ni antingen flytta eller se till att skaffa två billigare bilar.
Det kanske också finns flera smååtgärder som skulle kunna vara aktuella och få viss effekt ihop. Sälj saker på vinden, avsluta prenumerationer, se över avtal etc. Många bäckar små…

1 gillning

Jag har en lön och min fru har a kassa och arbetslös försäkring. Så dem 2-3 månaderna ska vi leva ganska vanligt. Tills vi kan ska vi spara så mycket som möjligt.

Vi ska försöka överlåta bilen ändå.

Pga stigande räntor som kommer att påverka oss snart är det bättre att sälja villa om vi får lånelöfte.

1. Om vi inte får lånelöfte då ska vi förhandla med banken. Igår när min fru ringde till banken sa dem att vi kan binda ett lån till nästa 3 år eller ha det på en rörlig ränta och extra amortera.
    Sen måste vi hitta besparingar också.

2. Om vi får lånelöfte då säljer vi Villa. Vi kan inte sälja den mindre än utgångspris (1 845 000) då ska vi ha en vinst på ca. 200 000. Minus kontantinsats har vi ca 120 000.

Om vi lyckas överlåta bilen då kan vi extra amortera privatlån . Om vi inte lyckas då måste vi återlämna den tyvärr.

Först och främst måste vi bli av med leasing. VI ska ge oss 2-3 månader på att hitta någon som vill kanske ha en sån bil då kan vi överlåta den.

En motsvarande Ford Kuga, 24mån med 2000mil/år kostar idag 5850kr/mån att leasa hos Gomore. Så då borde det vara ganska prisvärt att ta över ert kontrakt i 19 månader med 4300mil kvar att köra som jag förstod det. (Antar att ni hade 36 mån kontrakt från början?).

Så kämpa på! Det löser sig säkert att någon kan tänka sig att ta över det, särskilt om ni tar kostnaden för överlåtelsen (2500kr) och kanske t o m kan tänka er att betala en peng för att bli av med kontraktet.

Jag ska lägga på minnet att ni vill bli av med bilen då jag vid min bilrådgivning ofta kommer i kontakt med de som söker efter en sån typ av bil. :+1:

Därför några frågor.

1. Vad är den för färg?
  2. Är det dubbade eller dubbfria vinterdäck?
  3. Har den dragkrok eller annan extrautrustning?
  4. Är det något stenskott i framrutan eller några skador eller märken på bilen som ni har orsakat? (Blir det några övriga kostnader vid återlämning?)

1 gillning

24 månader avtal.

Inga stenskott
Blå färg.

Det kom faktura .
4600 inkl
Försäkring 335kr
Betalskydd 260kr
Vinterhjul 199kr
2000mil per år.

Ingen dragkrok.
Titanum och vinterpaket

Vi fick inte lånelöfte .

Vi måste bo kvar i villan.

Har du testat söka amorteringsfrihet från lånet pga särskilda skäl?

Om det finns särskilda skäl kan långivaren bevilja amorteringsfrihet under en period. Sådana särskilda skäl är exempelvis närståendes dödsfall, arbetslöshet, sjukdom eller skilsmässa. Som huvudregel ska ett undantag vara tillfälligt och det ska utvärderas regelbundet av långivaren. Skulle de särskilda skälen finnas kvar under lång tid kan långivaren bevilja dig undantag i flera år.

Vi ringde till Swedbank.
De sa att arbetslöshet gäller inte utan sjukdom , dödsfall etc.

Ok. Får inte riktigt ihop det. Har ni kört 1700mil på 5 månader (motsvarar 4000mil/år) men har bara tecknat ett privatleasingavtal för 2000mil/år? ELLER var det en leasing av en “begagnad” Ford Kuga ni hoppade på? I så fall hur mycket hade den gått när ni hämtade ut den eller hur många fler mil får man köra?

Men låt oss räkna lite på om den var ny (0 mil) när ni hämtade ut den. Då är det 2300mil kvar att köra på 19 månader vilket knappt motsvarar ca 1500mil/år. Då kostar motsvarande 5595kr/månad nu för 24 månaders men då har de bilarna dragkrok enligt Gomores hemsida eller 5441kr/mån för liknande upplägg men 36 månader på Fords hemsida.

Ditt avtal säger 4600kr/månad. Säg att ni tar överlåtelsekostnaden (2500kr) och att ni t ex betalar 15000kr till någon som tar över kontraktet. Då har det kostat er 17500kr att bli av med kontraktet istället för 60000kr.

Någon annan kan då fortsätta leasa er Kuga Laddhybrid väldigt förmånligt för 3800kr/månad under resterande 19 månader och med närmare 1500mil/år i körsträcka.

Säg att den som leasar den har ett lämpligt körmönster och kör 60% på el och 40% på bensin. Då kan de köra för ca 5000kr/mån i en komplett TCO-kalkyl inklusive bränsle. Vilket idag är väldigt prisvärt för en mellanstor laddhybrid SUV under 19månader. :+1:

Borde gå att hitta en lösning den vägen tycker jag. Har ni lite tur kan ni förhoppningsvis hitta någon som nöjer sig med “mindre betalt från er” för att ta över ert kontrakt.

ford-kuga-2020

Vi hämtade bil och den hade redan 1000mil.

Jag kör 80-90% på el.
Jag tankar varannan månad för ca. 500-600 sek

Måste ni äga ert boende?
Sälja villan och flytta in i hyresrätt?
Fördelen med hyresrätt är ju att kostnaden för boendet blir samma varje månad och er räntekänslighet minskar då ni inte har något lån på er bostad. Om ni får ett överskott vid försäljningen av huset kan ni med dessa pengar minska / betala av andra skulder och därmed minskar er räntekänslighet ytterligare. Bufferten har ni ändå kvar.
Många människor vill äga sitt boende och det kanske är lite “fint” att kunna äga sitt boende. Det man ofta glömmer är att det finns en annan aktör som också vill att vi ska äga våra boenden, nämligen bankerna, eftersom de tjänar stora pengar på våra bolån via räntor och avgifter. Avslutningvis tycker jag att Swedbank kunde ha hjälpt er tillfälligt med amorteringsfrihet men bankerna är sällan till hjälp om de inte själva tjänar på det men vid en bankkris, konstigt nog, måste de själva ha hjälp från staten och skattebetalarna.

Vi tänkte om detta.
Vi skrev till 3 olika hyresvärdar men inget svar tyvärr.

Vi tänkte hyra 3 rum med köket och toa för 6000 kr men som sagd ingen svarar.

Kanske därför att i ansökan måste man skriva att min fru är arbetslös och de inte vill hyra.

Svårt att säga .

Det vore det bästa lösning.

Ok! Då stämmer det bättre med milen :+1:

Var mest ett räkneexempel för hur bra en TCO kan bli för en som tar över.

Har ni kollat att det finns 3:or för 6000kr/månad eller är det en förhoppning? Låter billigt i mina öron men det beror självklart på situationen på orten ni bor på.

Det finns såna lägenheter i Tidan där vi bor idag.
5500 - 6000 ligger hyran oftast inkl vatten värme tv bredband.

Jag tycker ni skall ta det lilla lugna. Med 100k på kontot och ett jobb, så är det inte SÅ illa. Alla här rekomenderar att titta på besparingar… Men intäkter kan lösa det mest akuta rätt snabbt också.

En villa är en tillgång. Jag hyrde ut vårt hus utanför Göteborg för närmare 30.000 kr nu under sommaren på AirBnb under en månad. 2020 när corona var helt nytt, lade vi ut vårt hus och trodde ingen skulle komma. Vi fick tre långa bokningar och 25.000 skattefria kronor extra.

Kan ni lägga ut icke-leasing bilen för uthyrning? Det har blivit rätt populärt, speciellt för dem som saknar dragkrok som ni har. Andra behöver det för en semester. Man vet aldrig - finns en massa anledningar till att folk vill hyra en av en.

Vi hyrde dessutom ut vår segelbåt och fick in nästan 20.000 till… Men det måste man skratta på precis som uthyrning av en bil. Fortfarande värt det.

Summa summarum fick vi in nästan 50.000 extra under en månad. Men, vi har fått bo i segelbåten under några dagar då vi hyrt ut huset… När man BEHÖVER pengar, så kan ju en ofrivillig camping vara alternativ för er så länge ni får in cash.

Har ni utrymme att hyra ut en del av huset som en lägenhet? Vi tänker göra det när vi byter från radhus till villa då vi fått mersmak av skattefria pengar. Vi behöver ju verkligen inte det, då vi är höginkomsttagare. Men why not, och bli ekonomiskt oberoende flera år tidigare än vi annars skulle bli det?

Det är helt rätt att försöka minska kostnaderna, men hon har väl A-kassa rätt länge framöver och ni kan ju skita i underhållet av huset tills vidare.

Har du villa, så finns det väl bara en utgift som kan vara smart att göra… Putins winter is coming - och har ni inte kamin så köp en begagnad och skaffa ved/hugg ner träd för ved. Har själv två kubik inför vintern nu, då kilovattpriset kan bli helt vansinnigt. Och täta där det går för några hundra kr: fönster/dörrsr som inte är täta osv. Vinterns elpriser kan komma att bli legendariskt höga - så gör vad du kan för att preppa lite light i alla fall. Tom en gasoltank med brännare… Eller en 1500kr (på amazon) dieselvärmare för bil kan bli en billig investering för att värma huset. 1 liter ger ca 15kw och med 25kr ish per liter ger det relativt el billig uppvärmning om kilovattpriset blir 5 till 15 kr. Kör ena bilen på disel så kan ni ju köpa tre 20l dunkar diesel som ni antingen kör bilen på (om elen är billig), eller värma huset med. Då slipper ni otäcka överraskningar under vintern som i ert fall kan bli ohållbart.

Lycka till och var kreativ och aktiv för att hitta andra källor för intäkter och sätt att sänka kostnaderna!

1 gillning

Vi har kamin men vi använder sällan bara för kvällens stämning.
Vi uppvärmer hus med luft-luft värmepump som funkar utmärkt samtidigt har vi billig el - 63 öre per kWh i 2.5 år och vår års förbrukning med plug in som vi laddar varje dag är 13500kw.

Jag ska kanske överlåta bilen nästa vecka för jag hittade en man som vi leasa den.
Vi ska träffa och prata lite så vi får se om han vill ha den :).

2 gillningar

Vi håller tummarna! :slight_smile:

1 gillning

Tack så mycket :))