Ta billån eller använda sparande?

Hej!
Jag ska köpa en bil och undrar lite hur andra tänker kring billån.

Generell fråga: I vilka situationer bör man ta billån trots att man har kontanterna för att köpa bilen?

Specifik fråga: Hur hade ni gjort i vår situation?
Vår situation är som följer: Vi ska köpa en bil som kostar 159. 000. I slutet av sommaren flyttar vi till ett hus till vilket vi funderar på att ev. dra in bergvärme. Till detta har vi ett sparande, på ungefär 459.000. Vi har samtalat med en del företag i branschen som säger att det uppskattningsvis kommer kosta mellan 300k - 400k. Huset vi flyttar till värms idag upp av elelement, en täljstenskamin och en luftvärmepump. Vi har kikat på hur vi kan värma upp huset på ett mer energieffektivt sätt och lutar åt bergvärme (men det är inte 100% säkert att det blir just bergvärme)
Våra 2 alternativ som vi funderar på är 1) ta 159.000 av “bergvärmebudgeten” och då ha kvar 300k. Skulle det sedan behövas 100k till för att installera bergvärme får vi låna pengarna då. 2) Ta billån på 100k kr och ha kvar 400k i “bergvärmebudgeten”
Hur hade ni gjort?

Om ni behöver låna pengar borde ni få bättre räntesats på ett lån kopplat till huset än till bilen.

3 gillningar

Det handlar väl om vart ni får lägst ränta? Har ni maxat bolånet eller finns utrymme där?

Kan ni ev låna mer på bolånet så brukar den typen av lån (4%) vara mer fördelaktiga än billån 7%). Dvs isf hade jag använt en del av pengarna till att köpa bilen kontant.

Bergvärme brukar kosta ca 150k om det inte gått upp jättemycket det allra sista. Ta in fler offerter, är mitt tips.

Själv ser jag bilköp som konsumtion och lånar därför inte till det av princip, men det finns säkert skäl att tänka att det kan vara bra att ha lite lån i höginflationsmiljön vi har nu (förutsatt lönerna börjar stiga lite snabbare).

Tänk på att det kan vara bra att ha lite buffert kvar också, utifall att det inte går att pressa bergvärmens pris lite.

Mvh

F

Kan tänka mig att de behöver installera ett vattenburet system också om det är elradiatorer idag.

1 gillning

Hur många har du egentligen tillfrågat när det gäller Bergvärme? Priset du har fått låter väldigt dyrt. Hade en arbetskamrat som nyligen installerade bergvärme i sitt hus och det kostade 160.000 kr. Ta in fler offerter, priset du anger låter väldigt högt.

TS skriver att de har elektriska element så det tillkommer ju isf konvertering till vattenburet. Dyrt och jobbigt.

1 gillning

Iom att det inte låter som att värmen i huset redan är vattenburen så förstår jag inte alls varför ni skulle välja att sätta bergvärme? Jag kanske missar något men i mina ögon vore det långt mer fördelaktigt att komplettera med luft/luft-värmepump(ar).

2 gillningar

Luftvärmepump och Solceller om det finns soligt tak som alternativ?
Kommer att köpa och sälja i princip lika mycket.
Ca 7000 kwh årsförbrukning som tar ut varandra.
Hade som högst innan 17800kwh/år
400,000 är ju mycket pengar

Hej!
Tack till er som svarat :smiley:
Ni har helt rätt, projektet “bergvärme” innebär stora kostnader iom konventering till vattenburet system. Självklart ska vi ta in offerter från fler företag och fundera ett gäng vändor till kring vilken lösning som blir bäst. Vi har en bokad tid med ett företag i slutet av månaden vid huset för att diskutera olika lösningar. Lite krångligt att göra det redan nu eftersom vi måste samköra med säljaren av huset. Fler offerter får helt enkelt vänta till efter sommaren.

Nu lutar det åt att betala bilen kontant. Känns skönt att slippa billån och förhoppningsvis slipper vi låna pengarna längre fram.

Hej!
Det är tyvärr inte ett alternativ att vänta. Bilen vi ska köpa är redan “hittad” och vi har nyligen fått barn vilket gjort att nytt behov av större bil uppdagats.

Menar du bolånet eller gäller detta även privatlån?
Har aldrig tagit ett privatlån. Jag har sett att tex SEB(vår nuvarande bank) gör reklam för något de kallar enkla lånet. Tror du att man kan få bättre ränta på ett sådant lån om man säger att det är till huset, jämfört med om man säger att man ska köpa en bil?

Om du menar räntan på bolånet så förstår jag vad du menar.

Att lägga säg 350 Ksek på bergvärme låter mycket. Rimligen innefattar det nya radiatorer då. Vi bor två personer i ett 70-talshus på 160 kvadrat. Moderna 3 glasfönster dock för att eliminera kallras vid fönster.Kollade noga var elen går denna vinter. En modern luftvärmepump som idag skulle kosta drygt 20.000 att installera sänker elkostnad för värme med ca faktor 3 och drar för oss ett normalår ca 3000 kwh. Vår pump klarar hela huset själv ned till -10 cirka och kallare har vi sällan. Om vi skulle byta till bergvärme skulle vi spara knappt 1000 kwh till på husvärmen dvs vi har kanske ca 2500 Sek per år i förtjänst där och vi kanske kan spara 4000 Sek på varmvattnet.
Att skriva av 350000 med 6500 per år på rimlig tid är helt omöjligt förstås. Teknisk avskrivning i genomsnitt rimligen ca 25 år på investeringen.
Klara fördelar med bergvärme. Om vi stänger dörrar sjunker temperaturen i det rummet till 17 C cirka vintertid. För oss vore bergvärme dock en osmart investering. Solceller och ventilation med återvinning säkert bättre

Behöver ni i slutändan ta lån är det säkert bättre (billigare ränta)att ta på ”huset”. Kan tex ev tom få märkning ”grönt bolån” / bättre ränta om det är för att energieffektivisera huset.
Och att låna på en bil är sällan optimalt.