Jag kommer flytta utomlands i höst, till ett land utanför EU. Dock har vi ganska nära till EU och kommer även att komma hem till Sverige emellanåt. Jag funderar nu över möjligheten att ha någon svensk telefonilösning så att jag kan ringa, och kanske surfa, i Sverige och övriga EU när jag är där.
Är det vettigt att ha en telefon med dubbla SIM-kort? Är det ett kontantkort jag borde satsa på och i så fall vilket? Är det något annat jag borde tänka på?
Jag skulle köra en telefon med dubbla simkort och skaffa ett abonemang som är väldigt billigt för när du är i EU, vimla brular ha lite kampanjer under jul. Kanske vänta tills då och se om det kommer tillbaka, tror mitt abonemang ligger på 49 sek i månaden. Har typ 20 gig surf.
Betydligt mer opraktiskt men om du har möjlighet kan det vara värt att titta på icke-svenska abonnemang också. Jag betalar 9,90€ per månad för mina barn, 10 Mbit/s obegränsad data inom Norden (var 2 Mbit från början men blev uppgraderat till 10 Mbit till samma pris). Då ingår 250 samtalsminuter per månad inom Norden.
Mitt eget abonnemang betalar jag 14,90€/månad för. 20 Mbit/s obegränsad data inom Norden, obegränsade samtal (också det inom Norden)…
Smidigt om man kan ha båda i samma tefefon. Ibland bra att kunna ta emot SMS mht engångskoder mm på svenska telefonen. Så rekommenderas att ha ett svenskt nr.
Vi har haft kontantkort i många år, både när vi bott inom och utanför EU. Onödigt betalar mer än när man behöver det.
Vi kör på gamla Comviq nummer som är rätt billigt, tror jag. Inte kollat andra alt. Tex Fastpris mini 95 kr med 3 GB. Fastpris 145-195 kr med 5-10 GB. Dessa gäller i 30 d. Mini dock bara i Sverige, inte EU surf. Fastpris vecka 45 kr med 0.5 GB om kortare trip. Dessutom kan man ha kontanter i en pott om man behöver ringa utan att ha tankat paket. Funkar bra men finns säkert andra bra alt idag.
Behöver man ringa mycket till Sverige eller att andra behöver ringa en (tex äldre släktingar som inte ringer via Messenger, WA etc) så är tipset att skaffa ett Skype nummer - ett helt vanligt svenskt nummer med riktnummer och allt. Så blir det precis som vanligt att ringa en. Kostar runt 250 kr/år för numret. Sen kan man ringa för ett pott som man tankar upp. Ringer man mycket så kan det vara lönt att ta ett abonnemang. Vi ringer obegränsat i Sverige för 60 kr/mån. Dock täcker tyvärr inte sådana abonnemang telefonväxels-nummer tex SKV, banker mm går mot potten. Funkat bra i många år
Det viktigaste är att du fixar abbonemanget innan du skriver dig som boende utomlands. För så fort du är bokförd i ett annat land så kan du inte ändra eller starta abonnemang.
Kontantkortslösning borde vara bäst om du vill slippa månadskostnad men behålla telefonnumret.
Ett tips där kring SIM-korten är att man kan ha ett av dem som eSim och det andra som ett fysiskt kort. eSim stöds av nyare telefoner. Men vet dock inte om det finns kontantkort som funkar med eSim.