Svenska Bostadsfonden?

Hej Forumet!
Jag vill placera kapital i min lågriskhink och således undvika stort värdetapp men få viss avkastning. Ett alternativ som dykt upp är Svenska Bostadsfonden. De har varit aktiva i snart 20 år. De köper hyresfastigheter i framförallt södra Sverige, mindre orter som de bedömer kommer att ha långtida bostadsbehov.

Med siffrorna som de visar är det en placering som gett avkastning i alla väder. Någon som är insatt och kan rekommendera eller avråda från en investering?

Spontant ser det dyrt ut.

Googlade och ser att de gör en nyemission-
0,65% per år samt 20% i prestationsbaserat arvode.
Även 1,25% i arvode till arrangören, antar det blir som ett courtage.

SBF Bostad finns att köpa/sälja på Avanza.

Skulle själv inte se detta som en lågriskinvestering. Bostäder har varit en bra investering i många år nu, men ingen garanti att de kommer vara det kommande 10 åren.

1 gillning

Nä, det är ju inte en “låglåg” risk, är litet nybörjare i hink-termenologin. De ger ett par procent utdelning per år, och sedan kan innehavaren sälja sin andel vid bestämda tidpunkter (fonden säljer då av fastigheter för att friställa kapital när andelsägare kliver av). Men/och det är också handel i andelarna löpande.

Ja, då låg man kvar i denna och har fått se kursen dala. Förvisso ingen överraskning med tanke på fastigheters exponering mot ränteläget. Men vad tror ni om denna aktie i nuläget? Sjunkande räntor och billig aktie i stabil tillgång. Något att satsa på?

Förvaltningsavgift 1,47 procent, högt men kunde varit högre.

Vad värre är uppgifter i faktabladet om Arrangörsarvode 1,28 procent och Prestationsavgift 3,53 procent. Detta är väldigt sällsynt.

Tittar man på Alla bolag finns det ett bolag SBF Service AB. Hur mycket de fakturerar SBF har, åtminstone jag, ingen aning om.Bolaget följs inte av några analytiker från banker eller fondbolag. Det är därför extremt svårt för en privatperson att göra en analys.

Vem vet, detta kommer kanske att gå jättebra? Ingen vet. Själv tycker jag att jag vet för lite, och avstår från att lägga något i Lekhinken. Att gå in med ett större belopp är enbart för den med en hög riskprofil.

Det är väl för sent att varna TS, men för den som likt TS söker en lågriskinvestering skulle jag säga att en investering i en enskild bransch i ett enskilt litet land generellt är helt fel väg att gå.

Under Q3 gjort 0-resultat med successivt bättre intjäning i takt med större hyresintäkter. Svårt komma ur aktien pga låg omsättning. För placerare med lång horisont låg risk- bostäder i bra orter i södra Sverige.

1 gillning

Har en del investerat i SBF sedan några år. Aktien gick ner kraftigt när räntorna steg. Onödigt att inte risk-sprida och köpa något med så hög avgift. Bättre att köpa indexfonder alla dagar i veckan!

Jag behåller dock det jag har som en påminnelse till mig själv att jag inte kan slå marknaden :slight_smile: