Hej,
Jag har nu fått erbjudande om inlösen av mina B-aktier i SBF bostadsfond.
Fonden har de senaste åren tappat stort i värde. Även om det kanske ser ljusare ut för hyresmarknaden nu när räntor och inflation är på väg ner har jag god lust att ta förlusten och lösa in eller sälja och gå vidare med andra investeringar, typ tråkiga globalfonder ![]()
Senaste NAV per aktier är 825 kr och aktiekursen sjönk senast idag med ytterligare 5% till 560 kr. Om man anmäler sig nu sker inlösen om 12 månader till ett idag okänt NAV/aktie.
Någon annan som sitter i samma båt?
japp, tecknat mig för inlösen men funderar på att ändra mig. tur att det inte är några stora pengar man har där. Men varför ska pengarna vara bundna i 1år??
Anledningen till att du inte kan lösa in SBF Bostad omedelbart är att bolaget faktiskt säljer innehav eller på annat sätt frigör likviditet (kontanter) för att kunna lösa in aktierna. Detta gör de 1 gång om året för B-aktier och var femte år för A-aktietär.
I en vanlig aktiefond som köper börsbolag är man van vid att kunna lösa in fondandelar på ett par dagar. Det beror på att vanliga fonder kan sälja av aktier på börsen med kort varsel.
SBF Bostad är inte en sådan fond. De är ett företag som äger fastigheter. Du är aktieägare direkt i det företaget. Det är alltså ditt bolag, och du har ingått avtal (bolagsordningen) med de andra aktieägarna om hur inlösen ska gå till. Det tar tid att sälja fastigheter.
Om du behöver pengarna snabbare så kan du sälja dina aktier till någon annan. SBF Bostad handlas på börsen så du kan själv lägga upp dina aktier där och hoppas att någon vill köpa.
Förlust på emot 45% gör att sitta still i båten och vänta på bättre tider är attraktivast när inte penningnöd uppstår. Alternativa investeringar lite tunnsådda. Har dock tidigare sålt ur ISK och lagt i depå….(förlustavdrag bättre än att göda staten)
Det jag gillar mer än förlustavdrag, är ett ISK med indexfonder, avkastning och ränta på ränta.