Swedbank Access Global billigast!

Hej Jan.

Nu kan man se total avgiften på fonderna. Jämfört LF Global index 0.35% avgift. Swedbank Access Global 0.25%. samt man slipper skrivningen som man har i LF an kan ta 2% sälj/köp avgift. Jag biter min LF Global index och flyttar allt 100% i Swedbank Access Global och sparar 0.10% i avgift. Det gör mycket på stora belopp långsiktigt samt slipper tänka på onödiga köp/sälj avgifter. Det får du tänka vid uppdatering av bästa billigaste Global index fond. Likadant portföljens. Finns inget anledning att betala samma produkt dyrare.

Mvh.jacke77

1 gillning

Tack för det! Jag har gjort mitt byte.

Jag handlar på Nordnet och fick i mitt byte från LF Global till Swedbanks Global olika likviddagar; sälj 2/1 och köp 4/1 vilket innebär att jag gick miste om drygt 1% uppgång. Blev ett dyrt byte med andra ord…
Blev det samma för er andra?

Jag kommer återkomma om det här i min artikel i nästa vecka när jag uppdaterar listan med de bästa fonderna inför 2018.

Jag kommer byta från LF global till SPP Aktiefond Global som “bara” kostar 0,33%, MEN, den har 1743 bolag och ca 10% exponering mot Asien och lite mindre mot USA/Europa/Sverige. Jag gillar den fonden. Annars är ju Robur Access Global ett alternativ. SPP hamnar lite mitt emellan avgiftsmässigt. Jag vet inte vad de 0,08 punkterna mellan Roburs 0,25% och SPP 0,33% gör på 15-20 år, sannolikt inte något som blir märkbart. Frågan är om inte skillnaderna i regionfördelning har större betydelse.

LF påstår, på en direkt fråga, att deras avgift är 0,20% och inget annat. De säger att Avanza visar fel och kan inte förklara varför det blivit så.

Det behöver ju rredas ut om man ska kunna rekomendera fonden eller inte.

/Fredrik