Swedbank Robur Realräntefond

Hej,
Behöver hjälp med att bedöma Realräntefond - Ha kvar eller inte??
Gjorde antagligen en tabbe tidigare våras då jag flyttade närmare 30% i mitt ISK till Swedbank Robur Realräntefond i tron / förhoppning att fonden kan betraktas som en krockkudde relaterat till marknadsoro, inflation och minskat penningvärde? Men nu stiger ju räntorna…
Har nu en pågående diskussion med min bank (SWB) om omfördelningar och diverse flytt av innehåll i samma ISK. Kontot har en total värdeminskning på runt 11% sedan årsskiftet. Eftersom 30% är en ganska stor del av innehållet och marknaden är som den är, behöver jag synpunkter på hur jag ska tänka ang. denna fonden.
Resterande delar i ISK kontot ser ut ungefär så här i runda tal per idag

1. 4% KPA etisk blandfond ner ca15%
  2. 44% SWB Robur Acces Global ner 11,4%
  3. 17% SWB Robur Bas50 ner 13%
  4. 33% SWB Robur Realräntefond ner 7%

Förslag från banken är att samla alla medel till en och samma fond - SWB R selection25. En aktiv förvaltad fond. Placeringshorisont 3-5 år. Har även ett annat ISK konto med längre sparhorisont +8år.
Öppen för synpunkter :slight_smile:

1 gillning

största tipset jag kan ge dig är att inte ha en dialog med banken angående dina pengar över huvud taget. De är enbart försäljare för bankens fonder, inget annat.

Välj någon av portföljerna här på rikatillsammans, alternativt starta lysa och lägg in alla pengar där och välj sedan den totala andelen i räntor du vill ha. Vill du bara ha en ränteportfölj, så väljer du 100 % räntor på lysa och resten av pengarna ligger någon annanstans. Att de vill sälja på dig dyra aktiva fonder är inget du ska gå på.

3 gillningar

Fast Lysas räntedel är väl ingen höjdare direkt?
Back över 5 år och innehåller bara 10% realräntor (vad jag kan se iaf).

lysa.se/avkastning

Jo du har säkert rätt i det. Nu var ju min fråga om just realräntefonden? hur jag ska tänka om den…?Min bank är en " lokal" bank med stor kundkännedom. Har väl tagit det beslutet att vara kvar i banken då det känns tryggt och att ha en fast " rådgivare".

du har en fast säljare :wink: Tryggheten du tror du får är något du inbillar dig, tyvärr. Så är sanningen. Vad skulle vara mindre tryggt menar du? Att byta till Avanza, Nordnet eller någon fondrobot? Finns hur många bevis och studier på att marknaden, alltså diverse index, slår enskilda investerare och även professionella investerare (så kallad aktiv investering). Jag är ingen expert på realräntefonder så kommer inte uttala mig mer än att vad än banken säger så är det enbart för deras vinning, sen om du råkar få en ok eller kanske bra utveckling på dina pengar är ju bara bra, en nöjd kund och ännu mer pengar till banken. Går det istället dåligt så tar banken fortsatt sin avgift, oavsett. Dina pengar i deras fonder är helt riskfria för banken således, då de tar avgiften oavsett hur det går för dina investeringar.

Du kan absolut ha kvar samma bank.
Swedbank har billiga indexfonder också.

Jag tycker du ska köra hela räntedelen på ett sparkonto och akitiedelen i tex
Swedbank robur access global
Vill du sprida mer finns även Swedbank robur access Asien och även någon Sverigefond tror jag.

2 gillningar