Swedbank Robur Småbolag Norden- sälja?

Hej,

Jag är 55 år, varit helt ointresserad av mina placeringar…men börjar nu ta tag i detta då jag känner att pensionsåldern närmar sig. Bör jag sälja av denna fond som gått så bra och investera i tex Lysa fondrobot, lägre avgift, med en fördelning mellan aktier och ränta som är lite tryggare?

Tack!

Malin

Hej Malin!

Tycker att du ska läsa artikeln “Fyra-Hinkar-Strategi”, den kommer förklara om hur du kan placera pengar i olika tidshorisonter, sedan även hänvisa till olika portfölj-modeller som du kan implementera i hinksystemet.

När du väl vet vilka risker du vill ta i olika tidshorisonter så blir det lättare att göra en portfölj!

Tack Robin,

Jag har läst och lyssnat (flera gånger) och undrar över följande som jag inte riktigt greppat. Ska man i hinken “mellanrisk” lägga in värdet av boendet? Jag äger två bostadsrätter (mina döttrar studerar och bor i den ena) resten av familjen bor i den andra (på annan ort), ska värdet av dessa räknas in i mellanriskhinken? Om så är fallet ska jag då ta det uppskattade marknadsvärdet på lägenheterna minus lånen och lägga i den hinken?

Tack på förhand!
Mvh
Malin

Hej Malin!

Finns lite olika tankar om just detta, jag själv vill inte räkna in bostaden i mellanrisken då jag anser att det ska vara pengar som kan plockas ut om så behövs.

Jan och flera andra är av annan åsikt, att bostaden minus lån, som du sa, ska räknas in i mellanrisken. Vid eventuella tillfällen där du behöver pengar så kan du då gå till banken och belåna bostaden mer.

Jag tycker själv att det inte låter hållbart och kör hellre på en liten portfölj i mellanrisken.
Tror lite det är upp till var och en hur man vill göra!