Mental struktur kring hink-princip

Hej!

Lyssnade på avsnittet om fyra hinkar och blev inspirerad att få lite bättre kontroll på sparandet och samla det mesta på ett enkelt sätt. Söker mest lite input på vad ni andra klassificerat respektive hink som, när det gäller sparande, boende etc.

Förutsättningar

Tanken är att ha 6 månadsutgifter på ett sparkonto med bra ränta, vilket i mitt fall med sambo och delade boende/matkostnader bör landa på cirka 10 tkr per månad, så minst 60 tkr för att känna trygghet. Detta får blir buffert-hinken.

Eftersom jag bor i bostadsrätt så har jag räknat på potentiellt kapital som denna kan generera och landat i att det är rimligt att ha cirka 400 tkr kvar vid försäljning efter vinstskatt, mäklare och återbetalning av lån.

Det övriga kapital som ska fördelas i mellan och högriskhinkar är cirka 350 tkr. Månadssparandet ligger på 10-12 tkr per månad.

Hinkfördelning

Är det rimligt att se den potentiella lägenhetsvinsten som mellanrisk-hinken? Jag kan så klart ha lite extra kapital i en dedikerad mellanriskhink, men tänker att mitt sparade kapital kan föröka sig bättre i en mer långsiktig hink med mer aktier, istället för typ 50/50 räntor och aktier på Lysa.

Allt beror så klart på framtid och vad man ska ha pengarna till - men jag räknar med att försäljning av nuvarande boende kan finansiera en uppgradering till större lägenhet/radhus/hus längre fram. I så fall kan man satsa på att placera och månadsspara det mesta i högrisk-hinken.

För enkelhetens skull hamnar allt på Lysa förutom tjänstepensionen som ligger på Nordnet i billiga aktie/indexfonder. Denna är dock inte inräknad i siffrorna ovan.

Hur tänker ni kring bostadens inkludering i “hinkar”? Samt procentfördelning dessa emellan. Tankar och idéer tas tacksamt emot :slight_smile:

Jag förstår din tanke med bostaden i mellanhinken och övervärdet på bostadsrätten men stämmer det verkligen att du har 400k där att tillgå i framtiden?
Du måste ju alltid ha någonstans att bo och är hyresrätt ett realistiskt alternativ för dig/er?
Jag håller min villa utanför någon hink.
Lycka till med ditt sparande :pray:t2:

Tack! Ja det är ju det som är frågan, samma dag man säljer bostadsrätten är den hinken tom - så att säga.

Därav kanske man ska satsa på att fylla den med sparade pengar innan man flyttar över resterande kapital till högrisk. I så fall är hinken intakt även när man plöjer in all lägenhetsvinst i nästa boende :slight_smile:

1 gillning

Personligen så har jag delvis räknat med bostaden i mellanrisk hinken. Som ovan kommentar skriver så är detta pengar som tyvärr är svåra att få tag på. Just pga detta så har jag har en del pengar i mellanriskhinken. Men jag har justerat ner summan med hänvisning till lägenheten.
Jag tror det är ganska individuellt om man vill räkna boendet i hinken eller inte.