Det du tar upp är en annan del som jag tycker är viktig i sin ekonomi förutom tillgångar och skulder, nämligen hur likvid ekonomi är.
Hur stora tillgångar finns tillgängliga idag och i övermorgon?
Att ha tillgång till likvida medel vid behov gör att man kan sova lugnt, fatta rationella ekonomiska beslut som i slutändan ger en lägre kostnad, dvs inte hamna i SMS-lånefällan för att det saknas 5 tkr.
Det är här Jan:s hinkstrategi kommer in, där bufferthinken ska vara helt likvid, pengar på ett bankkonto tillgängliga mer eller mindre momentant. Mellanriskhinken är också ett relativt säkert sparande i en 60/40 portfölj som man kan sälja av på ett par dagar.
Genom att beräkna storleken på bufferthinken utifrån ens årliga kostnader, möjligen minskade med sina “säkra inkomster”, så får man ett värde på storleken på sin ekonomi som inberäknar kostnader för det man äger och ansvarar för i form av barn, boende, sommarstugor, ärvda lägenheter, båtar, hundar utgiftsräntor mm. Säg att man kommer fram till att bufferten behöver vara 150 tkr som måste vara helt likvida medel, mer eller mindre tillgängliga inom 24h.
Att nästa hink ska vara 4-8 ggr (inklusive bostaden)större än bufferthinken inklusive bostaden säger Jans model, Då jag är tveksam till att bostaden är tillräckligt likvid tillgång så ser jag den mer som ett långsiktigt sparande tillhörande hink3 tillsammans med pension. Rensar vi bort bostaden så säg att mellanriskhinken ska vara 4 ggr större än bufferthinken så ställer det i praktiken krav på hur mycket likvida pengar man har tillgång till., det innebär att i exemplet så ska man ha tillgång till minst 600 tkr i mellanriskhinken. Mellanriskhinken ökas dessutom om man har kända stora kostnader några år bort som exempelvis takbyte.
I exemplet ovan så måste man ha 750 tkr likvida tillgångar för den “omsättning” man har i livet som ska kunna vara lätt tillgängliga med balanserad risk.
För egen del så ser jag egentligen ingen större skillnad på exempelvis mitt privata pensionssparande i en gammal IPS som och min huvud ISK som är ett långsiktig kapitalförvaltning, det enda som skiljer är inlåsningen i IPS:n, båda har en tidshorisont på >10 år Att jag har en IPS beror mest på skattefördelarna som fanns på 90-talet. Om jag inte sparat i IPS:n för många år sedan hade samma pengar legat på ISK:n idag… (ok, det finns lite skattekonsekvenser att ta hänsyn till) Undras hur jag ska definiera en traditionell kapitalförsäkring tecknad för +20år sedan som faller ut vid 56 år, var det pensionssparande eller var det något annat sparande? Långsiktigt var det iallafall och nästan lika inlåst som pengarna i fastigheten.
När det gäller storleken på lekhinken så har jag inte funderat så mycket då denna del inte är så viktig för mig, men vi kan börja med att halvera den till 5%.
Sammanfattningsvis så ser jag det viktigt att se till att sin ekonomi i förväg är tillräckligt likvid för att hantera de saker som rimligen kan hända i sitt liv utan att det blir alltför besvärligt. Sen finns det nog inget rätt eller fel, det viktiga är att man fundera runt frågan, redan där har man kommit längre än de flesta…