MPJ
(Martin Johnsson)
7 Augusti 2025 05:09
117
JFB:
Nä för min definition av Nivå 0 är skulder bortsett från goda lån (CSN, bolån) som jag skrev.
Alltså negativ nettoförmögenhet bara på kapital - skulder till annat än boende och studier
Min åsikt är att bolån ska vara med när man beräknar nettoförmögenheten, den vägs upp av värdet på bostaden så att man får med det egna kapitalet som är bundet i bostaden. Däremot tycker jag att CSN lånen inte ska vara med då tillgången består av ökat humankapital. Skrev om det tidigare:
Jag anser det är stor skillnad mellan studielån och konsumtionlån då studier är en investering som bör ge högre inkomst i framtiden.
Min åsikt är att studielån inte ska tas med som skuld i balansräkningen då man inte tar med humankapitalet på tillgångssidan som väger upp skulden, jämför med exempelvis boendet där man har med bostadsvärdet som tillgång och huslånen som skuld som delvis väger upp varandra.
Man skulle kunna se studielånen som en leasad utbildning där staten finansierar utbildnin…
Sen letade jag rätt på den gamla soliditetstråden
Intressant det här med skulder och hur man kan resonera. Jag håller med om att det finns en fördel i att se om man kan effektivisera sina skulder på något sätt och på så sätt sänka räntekostnaderna.
Inspirerad av Jan´s avsnitt om bra och dåliga skulder tror jag att det är oerhört viktigt att ha koll på vad man har lånat vilka pengar till.
Grupp 1: Bostad och Värdepapper etc. Dessa tillgångar kommer ju per defenition öka i värde eller i allafall öka med inflationen över tid. Här kan man ju giv…
Hej lite tankar som tillkommit med tiden.
CSN lån
Studielånen skiljer sig en del mot exempelvis bolån och värdepapperslån då det inte finns någon motpart/bank som värderar säkerheten. Vad är tillgången i en utbildning som ska väga upp skulden?
Jag börjar luta åt att studielånen inte ska vara med som skuld och tillgång(humankapital) i ens ekonomi, CSN lånet blir bara en årlig kostnad/avskrivning som ska betalas för att kunna dra in en högre lön. Humankapitalet värderar redan bankerna i sin utl…
1 gillning