Skulder och soliditet i Fyra-hinkar-modellen

Intressant det här med skulder och hur man kan resonera. Jag håller med om att det finns en fördel i att se om man kan effektivisera sina skulder på något sätt och på så sätt sänka räntekostnaderna.

Inspirerad av Jan´s avsnitt om bra och dåliga skulder tror jag att det är oerhört viktigt att ha koll på vad man har lånat vilka pengar till.

Grupp 1: Bostad och Värdepapper etc. Dessa tillgångar kommer ju per defenition öka i värde eller i allafall öka med inflationen över tid. Här kan man ju givet att belåningsgraden inte är för hög med fördel låta bli att amortera, förutsatt att du har en plan för hur du finnasierar boendets underhåll.

Grupp 2: Bil, båt, husvagn etc. Här kan det ibland vara rationellt att belåna sig för att investera i dessa “kapitalvaror” även om du använder bostadslånet för att finasiera detta tror jag att det är oerhört viktigt att du för dig själv delar upp det så att du amoterar mer än värdeminskningen.

Grupp 3: Konsumtionslån dessa skall man alltid undvika och om du sitter med dom så se till att snabbat amortera bort dem för din egen själsfrids skull och luras inte in i lösningar där du döljer dessa.

Sen har vi hybriden CSN som alla är överens om är bra och utbildning bör man se som en ivnvestering. Jag placerar dock mina CSN-lån i grupp 2 d.v.s. skall amoteras av tills dessa att investeringen/ utbildningen värdelös. Ett enkelt sett att se på detta är att utbildningen som investering är slut när du väljer/tvingas gå i pension och du inte längre tjänar pengar på den. Så detta är ett omständigt sätt att säga att jag tycker bara att man följer den plan CSN sätter upp för en.