Hej lite tankar som tillkommit med tiden.
CSN lån
Studielånen skiljer sig en del mot exempelvis bolån och värdepapperslån då det inte finns någon motpart/bank som värderar säkerheten. Vad är tillgången i en utbildning som ska väga upp skulden?
Jag börjar luta åt att studielånen inte ska vara med som skuld och tillgång(humankapital) i ens ekonomi, CSN lånet blir bara en årlig kostnad/avskrivning som ska betalas för att kunna dra in en högre lön. Humankapitalet värderar redan bankerna i sin utlåning i andra skulder till personen ifråga.
Uppdelning av skulder
Jag lite svårt med att man ska dela upp skulderna beroende på VAD man har lånat till då det bara blir mental bokföring. Vad är det för skillnad att avstå att amortera på huset för att köpa en bil eller att köpa en bil med lån tagna på huset?
I mitt exempel som jag gjorde en bit upp i tråden så tog jag medvetet inte med bilen som en tillgång mot billånet. Värdet på bilar, båtar och andra “kapitalvaror” ser jag mest som konsumtion med ett andrahandsvärde som i många fall är sjunkande, dessutom drar de ofta löpande kostnader att äga…
En enkelt regel när det gäller belåning bör nog vara att inte ta några lån som är dyrare än rörliga 3-månadersboräntan +50%. DVS kan man inte belåna en tillgång med så låg ränta så är inte säkerheten tillräcklig, så att man ska avstå. Detta innebär i praktiken idag att man inte ska ta lån som är dyrare än ca 2%. Detta innebär att billån, konsumtionskrediter etc inte blir aktuellt.
Följer man sedan dessutom bolånereglerna och amorteringskraven så blir det ganska avvägt.
Kvarvarande låneutrymme
Problemet som jag ser det med tänket att ta upp värdet av “kvarvarande låneutrymme” är att det är pengar som man TROR att man kan göra tillgängligt. Det kräver att banken tycker samma sak i framtiden, sjukdom, arbetslöshet eller pensionering/FIRE kan sätta stopp för möjligheten att låna upp pengar.
Mellanriskhinken
Om man har bostaden i mellanriskhinken så får man problemet att den svämmar över och dessutom har man likviditetskravet som gör att den blir ändå större. Ända sättet är att belåna fastigheten för att minska mellanriskens storlek…
Jag ser boendet som långsiktigt så ur den synvinkeln så ska boenden och lånen in i hink3. Då slipper man att boendet svämmar över mellanriskhinken och hink1 och hink2 blir i praktiken ett sätt att säkerställa likviditeten i sin ekonomi.