Enligt fondfaktabladet på swedbanks indexfonder använder dom derivat.
Är detta något jag som investerare borde vara orolig över?
Så här står det i faktabladet.
• Då fonden i normalfallet använder derivat i liten utsträckning
påverkas fondens riskprofil i viss omfattning.
Derivatanvändningen kan periodvis komma att variera
Helt naturligt. Det sitter ju inte 100-tals banktjänstemän på Swedbank, Länsförsäkringar Bank, mm som själva köper och säljer aktier i exempelvis de globala indexfonderna.
Okej. Men är det inte konstigt att detta inte står med i några andra fonders faktablad? Och varför har tex access global högre risknivå än tex länsförsäkringar och dnb global när dom följer samma index.
Jag är dåligt insatt och kan ha missuppfattat detta. Men har det inte sagts tidigare i poden att man inte ska investera i indexfonder som handlar med derivat pga hög risk?
Man följer inte index slaviskt. LFs fond heter ju till och med indexnära.
Tar du en svensk fond typ Spiltan Investmentbolagsfond med ett begränsat antal fonder är administration inga problem. Att svenska banker däremot skulle kunna sköta en global indexfond själva ser jag som en utopi.
Detta visste jag faktiskt inte.
Att det används i liten omfattning är kanske inga problem då. Men när det är som i fonden access asien där det är största innehavet på 14% ser jag som en förhöjd risk.
Jag ser det precis tvärtom! Att det inte sitter orutinerade banktjänstemän på Länsförsäkringar, Danske Bank m fl i Stockholm och köper aktier på Asienbörserna skall vi bara vara tacksamma för.
Jag misstänker dessutom starkt att med de begränsade volymer som Sverige kan bidra med, så hade courtagekostnaderna blivit väldigt höga.
Det finns så många roligare saker i livet än att läsa fondfaktabladet. Alla globala indexfonder som kostar mellan 0.20% till 0,35% är nästan identiska och riktigt bra,trygga spara i långsiktigt. Lite olika innehav,vissa lite bredare,lite dyrare men långsiktigt är det ändå små skillnaden som kommer avgöra vilken global indexfond kommer ge lite mer avkastning. Risken är samma i globala indexfonder. . Fixa automatisk månadssparande i globala indexfonder och tänk på något annat roligare i livet .
Instämmer till 100 procent. Visst, det kan skilja någon tiondel i avkastning hit eller dit, men eftersom man inte vet avkastningen på förhand är det ingen idé att bry sig.