Swedbanks kontoregistrering

För att få elstödet snabbast in på sitt konto kan man anmäla kontot på Swedbank online. Jag gjorde ett försök för att kolla om jag redan har ett konto registrerat. Inloggning i två steg. I andra steget måste man gå via en QR kod som visas på Swedbanks sida. På BankId ska man då använda kameran för att skanna QR koden.

Men hur kan du rikta kameran mot en QR kod som finns på en annan sida i samma mobila enhet? Det måste vara hjärnsläpp någonstans. Hoppas inte hos mig …

1 gillning

Nu gissar jag lite här - kan det vara så att du behöver klicka “BankID på samma enhet” eller liknande och inte “Mobilt BankID”? Låter som om att du valt “Mobilt BankID” på från en mobil.

4 gillningar

Sökte på SUS Swedbank på nätet kom in direkt. Ingen QR kod behövdes. Rätt kontonummer låg inne.

1 gillning

Man måste trycka på “använd bankid på samma enhet” som @EricS nämner. Det står en bit under QR koden och avbryt. Men den verkar bugga ibland som att man har avbrutit inloggningen.

1 gillning

Tror ändå många har ett konto registrerat. Har man någon gång fått sjukpenning, barnbidrag osv så bör det vara ordnat.

Men en del kanske har andra bankers konton länkade? :thinking:

Alla verkar dessutom logga in och kolla nu. Jag gjorde det från dator och förutom viss otydlighet kring vad och var man borde börja stämde allt efter lite QR-fest.

1 gillning

Vettitusan? Mitt konto som låg på swedbank gick till Avanza men jag får ändå in pengar från FK till mitt konto hos Länsförsäkringar. Det kontot har jag dock angett hos FK webbtjänst.

2 gillningar

Ok, mer rörigt än jag trodde. Då kanske många gör rätt i att kolla sina uppgifter. Men kanske undvika just idag. :see_no_evil:

Är glad att jag amorterade i morse, innan många hunnit läsa nyheterna. :blush:

1 gillning

Just för elstödet använder sig Försäkringskassan inte av sitt ordinarie system, utan använder (av någon konstig orsak) Swedbanks utbetalningssystem, även kallat SUS.

Vad som finns registrerat hos Swedbank har alltså ingen koppling med Försäkringskassan.

2 gillningar

Det var tur att jag gick in på SUS och ändrade för några veckor sedan när jag bytte huvudbank. Kände till det bara på grund av att jag hjälpte farsan med hans omdirigering av en tjänstepension förra året. :sweat_smile:

1 gillning

Om man har ett konto angivet på Försäkringskassan så borde det även gälla Swedbanks kontoregister.

Men jag kan ha fel! Det har hänt förr :joy:

1 gillning

Tyvärr inte, det hade varit för enkelt. Jag hade ett annat konto på Swedbank än vad jag har på försäkringskassan. Det löser ju sig, men blev en extra check och ett lite WTF moment :woman_shrugging:

1 gillning

Tur att en inte jobbar med IT-drift på Swedbank idag. Svettigt med 5 miljoner inloggningar.

2 gillningar

Längst ner i mikroskrift stod “BankID på samma enhet”. Då funkade det! Tack för hjälpen! Jag kunde konstatera att mitt konto i annan bank redan var registrerat :blush:.

1 gillning

Jag hoppas det är en självgod konsult som har huvudansvaret. :crazy_face:

2 gillningar

Kanske en dum fråga men vem i hushållet får pengarna? är det den personen som står på nätbolagets avtal?

Den som fakturan skickas till, förmodar jag. Kanske inte så dum fråga …

Sjukpenning, barnbidrag osv anmäler man önskat konto för på Försäkringskassans sida. Det är inte alls länkat till Swedbanks kontoregister.

Det har redan framkommit i tråden, som jag skrev i ett svar tre inlägg ner efter inlägget du citerade. :wink:

Ska själv dubbelkolla mitt konto i början på februari. :blush:

Jag hade också förstått det som att om man ex hade en utbetalning från försäkringskassan så behöver man inte anmäla. Den som får pension från pensionsmyndigheten behöver inte det, men sen blir jag ärligt inte klok på om stycket under fortsatt syftar till den som har pension, borde bara generellt eftersom det är ett eget stycke. Som jag förstår det innebär det att den som inte anmält konto då blir kollad hos FK och finns det ett konto där så används detta. Jag har någonstans uppfattat att någon utbetalning kunde dröja, sannolikt avser det då kanske detta läget?

Från FK:
Du som får pension från Pensionsmyndigheten får elstödet till det konto som finns anmält där. Du behöver inte anmäla kontot till Swedbank.

Om du inte har anmält något konto i Swedbanks kontoregister, så ser vi om det finns ett bankkonto registrerat hos Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten och betalar elstödet dit. Hittar vi inget konto så skickar vi en utbetalningsavi. Det är kostnadsfritt att lösa in avin online. Om du löser in den hos ett ombud tillkommer en avgift.