Sydkorea och aktieköp

Hej,

Trots senaste tidens förändringar globalt så är det fortsatt svårt och oftast väldigt dyrt att få tillgång till vissa marknader. Jag har länge varit intresserad av Hyundai Motor Group och Samsung SDI. Jag har en mäklare som jag kan köpa genom men OTC och custodian avgifterna gör det mindre roligt. Finns det någon som har erfarenhet av denna marknad och insikt i bästa tillvägagång att äga papper i där?

Utöver OTC, är Samsung SDI även noterade i Frankfurt (XSDG.F) och Hyundai Motor i London (HYUD.IL). Kanske går att ringa in via de svenska mäklarna?

Att köpa direkt från Koreanska börsen blir nog svårt. Inte ens Interactive Brokers, som erbjuder handel på 150 marknader, erbjuder handel av aktier på Sydkoreas börs.

1 gillning

Tack vill helst undvika sekundära listningar då de ibland inte är så omsatta och ibland tillkommer avgifter. Jag har Interactive Broker redan så ska se vad avgiftsbilden blir där och förhoppningsvis har de ingen custodian fee.

Sent svar men jag är också intresserad av koreanska aktier. Hittills känner jag bara till ETF:en Franklin Korea (kortnamn: FLXK)

Kolla med Interactive Brokers på Irland om du kan handla även i Asien via dom. @Moroten

Tack! Verkar ej gå att göra via irländska IBKR men jag har inget konto där att kolla upp det med närmare.

Det är dags att utropa mig som alldeles för tidigt. Liknande value case har jag i UK runt samma tidsram cirka 100% avkastning. Hoppas fler köpte.

1 gillning